Intra

Intra är en tidskrift som ges ut av Stiftelsen utvecklingsstörda i Fokus
vars ändamål är att verka för ökad information om resultatet av forskning, metodutveckling och samhällets insatser
beträffande personer med utvecklingsstörning och andra med närliggande problematik.


Tidningen har funnits i 17 år. det kommer ut fyra nummer om året.


Ett kort utdrag  ur nr 4 2007.

Åldrandet hos personer med Downs syndrom.

Många av dem har inte så många ord i sitt tal, så det kan sätta ord på de känslor och upplevelser de bär på.
De kan heller inte reflektera  över sitt åldrande. Ofta har de problem med att föreställa sig det som de aldrig upplevt. Åldrandet blir då en ännu större sårbarhetsfaktor än för oss andra.

Vi måste kunna se att en psykisk ohälsa inte behöver betyda en begynnande demens.

...kanske har hon under lång tid varit i en alltför kravfylld situation. Reaktionen på detta satte sig i kroppen på henne...

Vi måste hela tiden försöka hitta faktorer som vi kan påverka och inte i första hand misstänka att det är fråga om en obotlig neurologisk demenssjukdom.

Det viktigaste är inte att jobba mot självständighet utan att ge en sådan god omvårdnad så att  personerna mår bra. när man kanske misstänker demens...



Annars är det viktigt att sträva efter att de boende blir så självständiga som det bara går..

Rätt att själv bestämma över sitt dagliga liv.
Rätt att påverka sin egen framtid
Rätt till privatlv
Rätt till rörelsefrihet.

Viktigt att de får pröva och träna och arbeta efter sig förmåga. Bestämma så mycket som möjligt själva...


Grundare till tidskriften är Carl Grunewald, tidigare  på Socialstyrelsen, men nu en längre tid arbetat och
kämpat mycket för utvecklingsstörda personer. han var nog lite pappa till att så många institutioner lades ner.
Man kan säga att han är en riktig kämpe för dessa personer....

Jag blir alltid så glad när "Intra" kommer. ..
Det finns så mycket intressant att läsa i varje nummer....

Men det förstås, det är väl så när man jobbar ibland dessa underbara människor...
Ofta går man hem med ett leende på läpparna... man får såå mycket tillbaka.
Det är oftast ett underbart jobb...

Ja nu ska jag åka och jobba imorgon fredag till lördag, sedan tillbaka på söndag och arbeta till julafton..
Då blir det oxå tomt någon dag, för alla boende åker till anhöriga och firar jul..

Ja det kanske inte var så intressant för de flesta av er, men jag ville bara framhålla tidskriften, för jag tror inte att så många känner till den...


Kanske återkommer jag med någon artikel eller  något tyckande  från INTRA

Kommentarer
Postat av: britten

joo du min käre vattson ! det är i allra högsta grad intressant...
Saknar faktiskt den tidningen nu när jag inte är så att säga i branchen..

Mycket intressant läsning.

Ja jag kommer i håg julaftonsmornarna på jobbet...det hade verkligen sin tjusning också..

kram...vi hörs innan jul

2007-12-20 @ 22:27:15
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Cina

ja har jobbat men folk som har Downs syndrom. Underbara människor. Och innan jag vart sjuk så jobbade jag men autistiska barn. Men det var en utmaning må jag säga! Men ett mycket roligt jobb.
Kramen

2007-12-20 @ 22:45:50
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Mia

Jag hade aldrig hört talas om tidningen, men så är det väl kanske när man liksom står utanför branschen, tycker ändå att den verkar intressant. Ha en fin dag!!

2007-12-21 @ 08:26:59
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: ejmis

Absolut intressant! Tänk vad fantastiskt det är att man kan lära sig något nytt varje dag =)

2007-12-21 @ 09:07:05
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Maria

Jag känner faktiskt inte till den tidningen. Att det finns många forum för och om våra barn är viktigt. Samtidigt kan det bli lite för mycket för oss anhöriga att ta del av eftersom man lever med problematiken hela tiden om du förstår vad jag menar.
Min tå är fortfarande väldigt ond. Jag kan bara gå inomhus, sitta eller stå stilla.

2007-12-21 @ 12:19:31
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: britten

Endast " hallontomten " vaken eller ? fullmånen eller vad det nu är håller mig vaken...

kram i natten

2007-12-21 @ 22:49:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Håller med om att det var mycket intressant som du skrivit här.
Du skriver alltid så fint och bra om olika saker.

Hoppas du känner dig bättre när det gäller allergin, för det måste vara så jobbigt.
Och hoppas du får sova gott inatt.
Kram

2007-12-21 @ 23:27:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

mooron min vän...du har ett julkort hos mig...kram

2007-12-22 @ 10:07:09
Postat av: Maria

Har aldrig hört talas om tidningen. Förstår att det är en bra tidning. Har en kompis & hon har en flicka som föddes med Downs syndrom. Ljuvlig liten tjej.
Ha så gott nu & njut av lördagen.

2007-12-22 @ 13:56:47
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej på dig! intressant läsning du bjöd på.
Ha det bra/ Anna-Carin

2007-12-22 @ 17:46:51
URL: http://www.fibromy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0