Liten tillbakablick!

341127-83


Ännu ett år har snart nått sitt slut..
Det är då vi ofta sitter och tänker efter, hur har detta året varit.
Vissa saker kommer man ihåg mycket väl, annat bara rinner ut i sanden.

Jag tror att det är bra att man sinnar sig och tänker efter ibland, och inte bara rusar iväg.
Men det är nog så att när man blir lite äldre, så  tänker man efter oftare än när man var ung och hade sina barn små. Det var väl inte alltid man hade tid för eftertankar, utan allt skulle rusa på.

Är det något så är det väl det, att man får mera tid för sig själv, och att man är nöjd och glad över det man har.
Det är så många som har det svårt både  här i Sverige och utomlands. Sedan detta med växtklimatet som är ett stort orosmoment..
Oron i världen, som nu när de sköt ihjäl Benazir Bhutto i Pakistan. Ja det finns inte ord för detta. Likadant här i Sverige, har det oxå blivet upptrappat med allt våld bland ungdomar, killen som blev ihjälslagen på Stureplan och många med honom i hela Sverige. Bra gjort av denna Anton som  gick ut  och gjorde upprop till demonstration mot våldet. Det behövs flera som han. Sedan alla våldtäckter och all alkohol  som florerar, bland   många unga.
Det är synd om människorna, . Man känner sig ofta maktlös tycker jag...

Överhuvudtaget så har det varit väldigt turbulent, både i Sverige och utanför. Vår regering har oxå ställt till med en massa oro för människor. Som att alla ska ut i arbete. Jättebra kan man tycka. Men till vilket pris. Ska de åka 10 mil och kanske längre varje dag till sina arbeten. De som är långtidssjukskrivna ska ut i arbete. Ja är det inte att slå på de som redan ligger kan man tycka. Behöver man inte lugn och ro om man är sjuk, och har värk..
Ja om en politiker är sjuk, så får han väl inte ens avdrag på sin "låga lön". Men en ensamstående mamma med låg lön. Hon ska väl helst ha några dagars karens först, om de får som de vill. Ursäkta, men jag fattar inte vad de håller på med..


Vet inte om jag har fel, men är det inte ovanligt många av våra  stora personligheter som har gått ur tiden just i år.
Är man gammal, trött och kanske sjuk, så är det ju naturligt. Men något som var mycket sorgligt var när den unga skådespelaren Johanna Sällström tog sitt liv, hon var bara 33 år.  Och hade en tös på 4 år. Hon behövde vård i vårt Sverige,men fick inte det,, mycket sorgligt.
Andra storheter som vi förlorat var ju; Ingemar Bergman, Alice Timander, Lars Forssell, Nils Liedholm, Marianne Fredriksson, Git Gay, Povel Ramel, Thore Skogman, Säkert har jag glömt flera, men fick en liten påminnelse i en tidning jag tittade i. Men pratat  mycket med min kära man om detta hela hösten, vad många, samma år...

Det  jobbigaste  är ju att min kära man har mist båda sina föräldrar, pappa i augusti, mamma i december. Ja lilla svärmor ska vi ha begravning för den 11 januari.. Ja att mista sina föräldrar inom loppet av fyra månader är jobbigt.
Men man kan ju tycka att det är naturligt när de kom upp i en ålder av 93 och 94 år. Det är inte alla som får behålla sina föräldrar så länge.. 


EFTERTANKE:
Du hårt arbetande människa:
stanna upp ett ögonblick.
Tänk efter om ditt mål i livet
är det rätta.

Jag är ganska ny i bloggens värld. Började blogga i oktober i år. Det har givet mig många trevliga  och mysiga stunder att läsa era bloggar. Jag tycker att ni alla är så duktiga, och skriver intressanta inlägg och visar fina bilder.
Vill varmt tacka era alla som varit inne på min sida och lämnat ett uppmuntrande ord...

Tack för i år 2007.

Ett gott slut och ett riktigt gott nytt år!!!

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Javisst har detta året för så mycket elände med sig.. jag skrev bara om lite nyhetsskvaller i min tillbakatitt.. du skriver om så mycket annat..
Visst har 2007 sin historia på alla sätt och vis inte minst politiskt .. allt våld och elendes elende som bara tycks trappas upp.. låt oss hoppas på en aning bättre 2008 även om det ser mörkt ut bland molnen.
Ha de fint denna nästsista kväll på året som fortfarande är 2007..
Kramar

2007-12-30 @ 19:06:47
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det är nog så att när man blir äldre så stannar man mera upp och tänker, och blir nog även mera medveten om saker och ting.

Och ja, det har hänt så mycket iår både ute i världen och hos oss.
Sist det som hänt Benazir Bhutto i Pakistan,
som jag inte kan låta bli att beröras av.
Som efter det lilla jag vet, var en mycket modig kvinna som stod för och kämpade för vad hon trodde på.

Även här i Sverige har hänt en del saker, om än inte i samma omfattning.
Men våldet har tyvärr ökat i vårt samhälle, ungdomar som är allvarligt på glid, och förstör både andras liv och sina egna liv.

Och så det regeringen håller på med förändringar som på många sätt innebär att trampa på de som redan ligger.
De som redan har det svår, får det svårare.
Medan de som redan har det gott ställt får det bättre.
Usch, man blir så ledsen.

Måste vara jobbigt för din man att förlora båda sina föräldrar inom så kort tid.
Även om ens föräldrar är gamla och man själv är vuxen, så är det ändå svårt att förlora sina föräldrar.

Själv är jag också relativt ny i bloggens värld, och vill också tacka för detta år 2007.
Och fortsättning följer nästa år,
och jag önskar dig också ett gott slut på detta år, och ett Gott Nytt År.
Kram

2007-12-30 @ 19:50:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Inger min vän !
här kommer en nyårshälsning från ett kallt norr.

att förlora sina föräldar på så kort tid måste kännas omtumlande.
Som att förlora ett väderstreck...Hälsa R

ja du sammanfattar året så bra så det får stå för mig också.Tänkte skriva en summering jag också men nu känner jag att du sagt det jag ville säga( som så många gånger förr)

Ha det nu så jättebra med grabbarna i morgon och en underbar kväll med maken sen..

En stor och varm nyårskram till dig som kommit att betyda så mycket för mig.

2007-12-30 @ 21:19:41
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: cilla

Känns väldigt bra tycker jag att kunna vara med och sammanfatta året som gått. Jag håller med om att det varit ett turbulent år, hoppas det nya året kan infinna sig i ett lugn både i sverige och utanför. Ge mina största kramar till grabbarna på jobbet! Och ett mycket gott nytt år önskar jag även dig
kram

2007-12-30 @ 22:29:04
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Maria

Jo det hinner hända en hel del på ett år. En del av våra nära försvinner från oss men finns kvar i vårt hjärta. En del nya familje medlemmar kommer till oss & bygger ett lite bo i våra hjärtan.
Jag hoppas att alla får ett bra år & att vi släpper läsa eller höra på nyheterna om mer våld i vårt samhälle.
Du har så rätt med din eftertanke. Man måste ibland stanna upp & lyssna på sitt inre.
Jag & Kruse önskar dig Gott nytt år.
Kram

2007-12-31 @ 01:32:09
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Zack

Gott slut & Gott Nytt År!

Hugs from Zack

2007-12-31 @ 11:03:00
URL: http://cityoftheday.blogg.se
Postat av: Cina

Gott slut & Gott Nytt År!
Kramen

2007-12-31 @ 11:11:06
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Mia

Ett stort tack till DIG Inger, för att du skriver så klokt och är en så fin människa. Jag önskar dig allt gott så här i slutet på det gamla året och naturligtvis på det nya! Kram på dig!

2007-12-31 @ 12:32:11
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Pialotta

Snart är detta året över.. vi startar ett nytt som vi hoppas ska bli så bra så bra.. tanken tar aldrig semester:-)
Gott Nytt År på dig.. Kramar

2007-12-31 @ 20:37:49
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

Nu är kl snart halv 3 och vuí skriver 2008 i nådens år.

Gick bara in här innan sängen för att önska dig allt det som DU önskar.
Vi har haft en fin kväll här i kylan..god mat och en fin diskusion efter reprisen på Elvis.från Hudik...kram min vän sov
gott

2008-01-01 @ 02:14:54
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger

God fortsättning på 2008 till er alla!
Tack snälla nim för fina kommentarer..Blir så glad..
Nyårsdagen är här nu. Jag ska åka och jobba, har natten till imorgon.
Kanske hinner jag med något litet inlägg framåt sena kvällen..
Stor kram till er alla/Inger

2008-01-01 @ 11:56:52
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Så här i starten på det nya året, vill jag önska dig Ett Riktigt Bra år 2008. Tyvärr har jag kommit att vara en av dina läsare i december. Det var av en händelse som jag fann din sida, något som jag är glad för. Du skriver verkligen bra! Ser fram emot många trevliga lässtunder under det här året.
Sköt om dig och Kram

2008-01-01 @ 12:18:05
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Gott nytt år!
Mvh Anna-Carin

2008-01-01 @ 12:50:35
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

När jag läste om dina svärföräldrars bortgång, så glömde jag i min förra kommentar att du skulle hälsa din man - Jag förstår hur han kan känna det - År 1983 var ett år som jag inte vill ha tillbaka. Först dog morfar i september 1982, sedan min mamma i februari -83 av en hjärntumör bara 54 år gammal. I mars samma år dog mormor. Det var verkligen tufft. Tre personer som jag älskar av hela mitt hjärta gick bort nästan samtidigt!På något sätt går livet vidare efter en tid. I december 2004 dog min pappa och minnesstunden var också den 11:e januari 2005. Jag hoppas din make må så bra han nu kan. Han har ju dig vid sin sida. Jag tänker på er!

2008-01-01 @ 13:11:50
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Louise

Du får alltid till allting så rätt och fint formulerat..
bra samanfattning av året.
Kram.
Kram till R. tänker på er.

2008-01-08 @ 11:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0