Hemma igen!!

341127-39


Efter en helg i Linköping, så är vi nu hemkomna.

Vi fick en trevlig helg, med bra start.( I alla fall.)
När vi kom ner till stan, så var sonen S. och hans barn M . och O hemma hos dottern L. och hennes man T. och henne två tonårspojkar P. och A.
A. blir ju 13 år och maken 65 år i veckan.  Sonen S. har födelsdag i slutet på månaden.

Så de stod nästan på rad när vi kom, och uppvaktade maken R. med en stor korg, som var fullastad med en massa grejer. Allt från oliver, U-båtstidning, filmer, vin och sardiner, jag kan inte räkna upp allt de hittat på.

Jag  tyckte att korgen var fin, så naturligtvis började funderingen, var ska jag placera den. 
 Efter en stund frågade dotter L. mamma, vad ska du ha korgen till. - Ja hon känner sin mor väl, kan jag säga.
Men kära nån, den är ju inte min, den är R:s. han får väl ha daggmask eller ved i den. Hihhi

Vi åkte sedan iväg till Kineskrogen, där dottern L bokat bord.
Hade tänkt att lägga ut en bild på entrén till krogen. Men naturligtvis när man tänkt något, så var vi tvungna att ladda kameran. kanske får jag till det en annan dag.

Maten smakade bra, det blev nog en fem olika rätter. Var och en fick det de ville ha.
De minsta fick sedan glass till efterrätt. Vi äldre orkade inte.

Sedan åkte vi alla iväg till kyrkogården. Det är så trevligt när man åker många till graven, tycker jag.
Det känns som en familjesammankomst, det skulle mamma uppskattat mycket, jag tror hon kände att vi var där.

Barnen sprang i förväg i mörkret fram till graven. Tänk de hittar, fast det är en stor kyrkogård.
Vi tände ljus. De små fick tända, med lite hjälp.

Sedan fortsatte vi alla hem till dottern. Där intog vi fika, och litet gottis. I allafall de små, förresten vi vuxna är inte dåliga på att äta godis heller.

Senare  på kvällskvisten, tog vi lite ost, kex, köttfärsrulle och vin.
Konstigt att det smakade oxå gott, fast man ätet så mycket .

Sedan spelade ju Sverige och Spanien fotboll inför EM. Men Sverige fick stryk med 3-0 tror jag visst ,att det var.

Sen om sider kom vi i säng.

Söndagen vaknade vi utsövda och glada. Som vanligt ringde jag till svärmor. Hon mådde inte bra, sa sköterskan som var där. Hon kunde inte prata.

Så vi åkte iväg tidigt från dottern med familj. Vi hade tänkt besöka svärmor 'ändå när vi kom hem.
Men nu fick vi mer bråttom. Det är ju två och en halv timma att åka.
När vi kom dit var hon inte pigg, hon har sånt problem mitt sitt hjärta, svårt med andningen.
Hon får hjälp med vätskedrivande, så det blir bättre en stund.
Vi stannade hos henne i fyra timmar. Men vi kom fram till att hon ska stanna kvar i serviceboende, och inte åka till sjukhuset. Hon får regelbunden tillsyn, och lugn och ro. Läkaren trodde inte hon skulle orka med att åka till akuten.

Vad det är svårt att bli gammal och orkeslös. Man känner sig så hjälplös, när man inte kan göra så mycket ,för att hjälpa henne. Hon var så glad att få komma dit, och första dagarna så sa hon, jag kan inte ha det bättre.
Så nu har det bara gått en vecka på boendet. Vi vet inte hur det nu blir för henne.

Vi kan bara hoppas, att hon får bli lite piggare.
Hon har ju kvar grejer i sin gamla lägenhet oxå. Så i veckan måste bröderna dit och plocka undan det sista.

Ja det var den helgen! Den var mycket trevlig, men synd om lilla "Gullemor" som är så trött så trött:
Vi tänker på dig min älskade svärmor, att du inte får det för jobbigt med andningen inatt.

DET  VACKRASTE  I  LIVET  ÄR  JUST  LIVET.  DET  FINASTE  I  LIVET  ÄR  ATT  LEVA.

Kommentarer
Postat av: Maria

Springer bara förbi i sena kvällen:)
Ska läsa om din resa i morron.

2007-11-18 @ 22:23:41
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: britten

Så skönt att ni haft det bra med familjen !

Mindre roligt med svärmor som precis flyttat och allt. Nä det är inte lätt att bli gammal, skönt för dom gamla som har barn som månar och bryr sig alla har ju inte det. Tänker ibland själv
Hur ska det bli en gång ?...min mamma fått tid nu jag åker upp då..
Hoppas det går bra med allt Inger vi hörs kanske i morgon ...

Stor kram

2007-11-18 @ 23:16:42
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Du/Ni tycks haft riktigt trevligt denna helgen.
Klart det senare i inlägget är ju mindre kul.. inte alls lätt att bli gammal, då allt börjar ta slut i kroppen. Förstår dig så väl. Jag tänkte skriva något om det där.. att bli gammal och orkeslös..
Ha de fint och ta hand om dig:-)

2007-11-19 @ 00:07:00
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Kul att ni hade trevliga dagar i min barndomsstad.
Men kan tänka mig att ni oroar er för svärmor, och ja, det är inte lätt att bli gammal och orkeslös.
Men hon blev säkert mycket glad över att ni kom.
Och hoppas hon blir piggare och kan stanna på boendet.

2007-11-19 @ 08:40:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Vad trevligt ni har haft det.Tråkigt med det senare om svärmor.Åldern tar ut sin rätt,vare sig vi vill eller inte.Jag hoppas att hon blir pigg igen.
Kram/Anna-Carin

2007-11-19 @ 10:12:14
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Maria

Vilken mysig familjehelg trots dålig svärmor. Det är ju så livet är.
Ha det gott!

2007-11-19 @ 22:05:35
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: cilla

Men va mysigt ni haft det i helgen, så roligt att träffa både barn och barnbarn. Jag hoppas verkligen att din svärmor piggar på sig nu
när flytten är klar. Oron för våra gamla är ju alltid svår att bära men jag hoppas att hon får det lättare i kväll och att hon kan sova ordentligt, den vilan natten ger behövs nog
många kramar till dig

2007-11-19 @ 22:24:44
Postat av: Louise

Alltid kul och mysigt när ni dyker upp
mmm...
och denna gång skulle det ju vankas mat.
:-)
"Niger och tackar än en gång"
Hoppas att maken får en fin dag i övermorgon
kram

2007-11-20 @ 20:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0