NOBELPRISTAGARE

Trevligt med nobelpristagare som man känner  till lite innan. det är ovanligt. Oftast är de helt okända, iallafall för mig.

Feministen Doris Lessing fick ju igår litteraturpriset, 87 år gammal. Lite sent i livet kan man tycka. Oftast är  de flesta till åren komna. Men de måste ju ha hunnit med något bra eftersom de får priset. Så något ligger väl i detta.

I allafall så hittade jag två böcker av henne i min bokhylla.

"Det femte barnet"  läste den 1995 såg jag i bokomslaget.
 
Det handlar om Harriet och David Lovatt som lever ett lyckligt familjeliv, omedvetna om allt annat. ända tills Harriet
väntar det femte barnet. Det är inget lyckligt havandeskap som de fyra tidigare.
Från det ögonblicket Ben föds kan allt hända och det som händer innebär oerhörda förändringar.

Ska nog ta och läsa om den.


MARA OCH DAN

är en spännande och intensivt fängslande  äventyrsberättelse i fjärran framtid om två syskon och deras kamp för överlevnad i en sönderfallande värld.


Som alltid hos Lessing handlar det egentligen om djupt  essentiella frågor - om människors skiftande sätt att förhålla sig till varandra, till kärleken, kunskapen, kulturen och civilisationen.


FREDSPRISET
till Al Gore och FN:s Klimatforskning

Det är viktigt med vår miljö.

Det var visst  181 nominerade hörde jag på nyheterna.  Sedan att Fredspriset alltid utdelas i Oslo. Det var visst så att Alfred Nobell tyckte att Norrmännen  var modernare , därav  var Stortinget mera lämpligt. Ja vi har ju varit ett med dem., så det är ju trevligt


NOG   OM   DETTA    TV   OCH   RADIO      PRATAR     JU   HELA    DAGEN

tyckte bara det var kul eftersom de  inte var  så anonyma.

                        HA  EN  BRA  DAG  ALLA !!

Kommentarer
Postat av: britten

godkväll
håller med dig som vanligt bra pris ..so fare...
ha det bra med dina barn barnbarn

2007-10-12 @ 21:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0