Lyckliga människor.


Finns det en människa som är lycklig jämt.  Nej, jag tror inte det. Men alla kan nog vara det ibland, i allafall ett ögonblickets lycka.
Jag känner så när jag går till och från tåget och till min arbetsplats.  Trots att det inte är så långt ifrån storstaden.
Det finns mycket att vila ögonen på  alla årstider, och nu är det våren......
341127-172

Här är det jämt sjöfåglar, men de syns inte just på denna bild..
341127-169

Tittar  jag rakt upp där ser jag  alla träden som börjar knoppa.hmm. Om någon vecka så ser det annorlunda ut.341127-171
Sedan alla blommor, tulpaner, vitsippor. skilla, påskliljor, Det går inte att få med hela härligheten
på bilderna. Men ni vet ju, er egen omgivning bjuder nog på detsamma, eller hur,,
341127-170

Fördelen om det fortsätter att vara lite kallt är ju att blommorna står sig lite längre. Jag vet inte vilket som är bäst.

Jag jobbar sista dagen för denna vecka idag. Ska åka på medarbetarsamtal med min chef, och sedan jobba kväll. Imorgon åker vi till stugan. Vi bör få ner det vi köpte på trädgårdsmässan, innan det vissnar,.

Sedan all lövräfsning, och elda. På lördag åker vi till Flen, vi är bjuda till min svåger och svägerska. men det är  ju inte så långt. En timmas resa.. Men vi övernattar för det ska bli lite festligt. Sedan tillbaka på söndag och fortsätta med trädgårdsstädningen.. Längtar att få börja räfsa,,,,Det är balsam för själen bara att få sitta  ute och titta upp på himlen..höra alla småfåglar i alla träd och buskar, vindarnas sus och inte minst. Tystnaden.......



När jag har sökt
efter djupaste orsakerna till mänsklig lycka,
har jag aldrig funnit pengar, ägodelar, lyx,
profitbegär, lättja,festande, njutning...

Hos lyckliga människor
fann jag på botten en djup välvilja
och en spontan glädje
över små ting, och en stor enkelhet.

Hos lyckliga människor blev jag ofta förvånad
över frånvaron av tomma begär.

Hos lyckliga människor fann jag aldrig
oro eller passionerat jagande,
aldrig ett behov av skryt eller självförhärligande.
De allra flesta hade en god stor portion humor.

341127-166

Härom dagen var vi inne i Hedvig Elionora kyrka på Östermalm.. Jag hade inte varit där tidigare.

341127-165

Det är så skönt att gå in och sätta sig i en kyrka, Vi brukar ofta göra det när vi är på stan.
Det blir en kontrast till all hysteri utanför. Det är som balsam för själven när man får tända ett ljus för sina
bortgånga och sitta och tänka på dem en stund..

Det kanske blir kyrkan i Flen i helgen..

Återkommer nog inte på några dagar..
Vill önska er alla  trevliga bloggvänner en jättefin vårhelg...

Kommentarer
Postat av: britten

hej gumman....

jag tar en liten paus på jobbet....ja som du vet så älskar jag också att gå in i kyrkor finner ro där..

Hoppas ni får en underbar helg / kram

2008-04-17 @ 10:59:22
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Pialotta

Visst våras det om än långsammare i en del av vårt Sverige.. så vackert ute så.. lycklig, ja det är jag kan man väl säja.. Det hade kunnat vara mycket värre.
När jag strosar på eller är ute på mina cykelrundor och ser en massa folk.. kan jag många gånger läsa av människor.. Fantisera är jag bra på och det är väl en god förmåga.
Massa fina fotovyer från dina trakter.. kul att bläddra bland:-)
Din helg blir säkert bra.. stuga det hoppas jag alltid på en dag.
Drömma är en annan fin egenskap.
Kyrkor går jag så sällan in i, men det borde jag kanske.. vi har en så vacker kyrka i min stad..
Kramar

2008-04-17 @ 11:19:31
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Lycka är något personligt som man bär inom sig!
Och har nog inget med det yttre att göra, som lyx och pengar mm...
Du skriver så träffande.
Tvillingsjäl!
Ha en bra weekend.

2008-04-17 @ 12:15:43
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Javisst är det så underbart mysigt nu med allt som börjar slå ut.
Alla vackra blommor, bladen på buskarna och även på träden som börjar så smått att slå ut.
Ja, du har nog rätt i att om det är lite kyligare så håller sig nog blommorna längre.

Fin dikt om lycka. Den säger så mycket.

Känner igen kyrkan på Östermalm, men jag tror jag inte har varit inne i den.
Det finns många platser kvar att besöka här i Stockholm, fast jag bott här i många år.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Stor Kram

2008-04-17 @ 12:38:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Nu kan det lugna ner sig lite, så att vi får njuta av det vi längtat så länge efter, tycker jag *L*
Jag åker till min son uppe i Västerbotten i morron och blir borta några dagar, så jag får önska både dig och mig härliga dagar i helgen! :-)

2008-04-17 @ 17:46:46
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Anna

Ja jag blir lycklig av dina fina ord...tack. Att uppskatta det lilla är något jag vill..

2008-04-17 @ 18:34:18
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: maria

Tack det samma Inger! Ha det riktigt trevligt med både släktingar och lövhögar!!!!!

Vi hörs när du kommer hem igen....kram!

2008-04-18 @ 06:21:30
URL: http://www.nightviolet.blogg.se
Postat av: britten

jag ska vara sååååå trevlig..jag lovar ! kram och ha dte nu så jättebäst

2008-04-18 @ 11:28:32
Postat av: rut

Önskar en skön helg både med lövsräfsning och fest.
En stunds meditation ensam i kyrkan från jäktet däruteifrån är en lisa för själen.
Kram!

2008-04-18 @ 11:58:36
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: Pialotta

God morgon du sköna.. hör fåglarnas vackra konsert utanför mitt fönsterbord och det ser ut som en vacker helg vi går till mötes.
Kramar

2008-04-18 @ 12:02:40
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: soffie

ooo va fint du skriver.jag alskar att ga in i kyrkor jag och dottern va inne i en stor katedral i Sydney i gar ST marys den va sa vacker.
Hoppas allt ar bra med dej.
Kram Soffie DOWNUNDER

2008-04-18 @ 12:56:02
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: baristamorsan

Vilka fina vårbilder! Visst är det fint på Östermalmstorg med blomsterförsäljningen!
Ha det gott Sofie

2008-04-18 @ 17:57:31
URL: http://baristamorsan.blogg.se
Postat av: anneli

Du skriver verkligen så det känns i hela kroppen! Visst ska det bli härligt med en helg med räfsa och uteliv. Håller med om att kyrkan är en perfekt plats för eftertanke, borde gå dit oftare...Ha en härlig helg!

2008-04-18 @ 23:10:46
URL: http://www.nygamlajag.blogg.se
Postat av: Margaretha

Så fint du skriver.....Hoppas att din helg verit lika fin som min....
Kram
Margaretha

2008-04-20 @ 21:05:18
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Carina

Visst är våren underbar.

2008-04-21 @ 20:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0