Demenssjuka!!


Vi borde nog lära oss att njuta av vår vardag lite oftare. Inte bara stressa fram, och ta allt för givet.. Imorgon kan vi alla drabbas av något, som vi inte räknat med.. Sjukdomar, olyckshändelser. Naturligtvis måste vi fortsätta leva, göra saker vi vill göra, resa ,uppleva saker osv..

igår kväll var temat "demens" på Karlavagnen,, det var Lisa Syrén som var programledare.. Hon är väldigt bra på att prata med människor.. 
Det var många livsöden som gick snett.. .Många sorgliga historier som anhöriga berättade omkring.. En man hade mist sin hustru på förmiddagen, men han sa att han ville ringa ändå, trots att han hade gråten i halsen.. Det var både stor sorg och befrielse för honom,..

Det som tog mig mest om hjärtat var en kvinna på bara  33 år. Hennes man ringde och berättade .De hade två barn ett var 3-år och en liten på 6 månader..
Hon blev dålig, och de sökte då till  psykiatrin,De trodde att det var någon form av amningspsykos.. Så hon blev  intagen på psyk, ett bra tag.. Det blev mycket provtagningar hit och dit.. Sedan kom de fram till att hon hade fått  en demens...
Tänk  bara 33 år, med två små barn.. och en älskad make. Hon dog efter  ca 2 år..
Mannen var nu ordförande i någon demensföreing för anhöriga. under 65 år..
Ja, det var oerhört gripande och tungt, det kändes ända in i hjärteroten.

Ja det var många som var unga 40-åringar och 50-åringar som  ringde och pratade om sin situation..
Och tänk så många anhöriga som arbetar i det tysta om sin kära sjuka man eller hustru..

Många berättade att de hade fått kämpat oerhört mycket för att få hjälp från kommunen..
Det tycker jag är fruktansvärt, tänk att ens käresta blir sjuk och inte känner igen mig, säger konstiga saker, blir elak.
Sedan när de går till läkaren och frågar den sjuka, så kan hon säga, att allt är bra..
Jag jag sitter här med en klump i magen och mår dåligt.. Den sjuka har ju ofta inte insikt i sin sjukdom.
Man kan ju verkligen säga att detta är en anhörigsjukdom...

Lite insikt har jag i denna sjukdom.. Min älskade pappa fick demens. Men han var över 80 år,, Mamma skötte honom hemma mesta tiden,, mot slutet kom han in på en geriatrisk avd. när inte mamma  eller vi orkade längre.. 
Han behövde bara vara där 6 veckor..Han dog 87 år gammal.. Men som väl är minns man allra tydligast de fina stunderna.. från en älskad pappa...Hans sista tid var inte värdig... Det var hans skräck hela livet att hamna där han hamnade.. Men den generationens män, har nog extra svårt för det. tror jag..

Det är mycket sorgligt när ens mamma eller pappa blir som barn på nytt.. och självklart oxå ens hustru eller make.


Vi bör nog leva här och nu. Ta vara på varandra och göra det vi vill idag. Imorgon kan det vara för sent..

Låt oss sjunga om livets fest
när som hårdast vi prövas.
Knappt man vet vad man  älskar mest
förrän allt man berövas..

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag instämmer i det du skriver! Demens är en tragisk sjukdom för alla parter. Har upplevt den på nära håll, både i mitt dåvarande jobb och med anhöriga och sett följderna...Det är precis som du påtalar att vi borde leva som om varje dag vore den sista. Leva här och nu, värna om varandra osv.Imorgon vet vi inget om, allt kan förändras från en stund till en annan...KLokt skrivet och ett viktigt ämne! Önskar dig en trevlig dag! Varm kram Kerstin

2008-02-21 @ 12:54:42
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Anna

Jag måste bara tala om vilken succé "Försona dig med livet" gjort på mitt jobb. Satte upp den på toa och alla läser och tycker den är sååååå bra. Tack nu åker jag mot STHLM.

2008-02-21 @ 12:55:26
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Ja det är så sant som du skriver!

Jag har arbetat med dementa på ett äldreboende för många år sedan och det är en mycket jobbig situation både för dem själva och allra mest de anhöriga som de oftast inte känner igen till sist!

Tack för din kommentar hos mig och hoppas att du kommer tillbaka!

Kram Sus

2008-02-21 @ 14:13:36
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: britten

Ja som du vet så har jag sett och ser detta på mycket nära håll..senast i dag har jag gråtit över detta..det finns inget ord som kan förklara den smärtan...

kram ! tack för pratet i dag "

2008-02-21 @ 14:19:54
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Kerstin

Såg att du kommenterat tiden hos mig.Ditt inlägg och mitt går "hand i hand".Eftersom tiden går så fort och saker kan förändras i ett enda andetag,så är det så viktigt att leva i medvetenhet.Inte offra sin kraft och energi i onödan på saker som får negativa efterverkningar.Bättre att fokusera på det goda och uppbyggande sakerna!Jag har upplevt att somna frisk och vakna med tromboser,en gång lungemboli också.(har en ärftlig benägenhet att bilda blodproppar).Jag vet hur det känns när allting förändras på ett ögonblick och livet aldrig mer blir detsamma.Tack igen för din text idag, jag vet att många känner igen sig i den! Ha det så gott idag! Varmaste kram till dig!

2008-02-21 @ 15:04:25
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: maria

Jodå Inger, jag har stora barn, Johan fyller 25 i år, Jenny 21. Jag är t.o.m så gammal så att jag lyssnar på Karlavagnen jag också...men detta program missade jag.
Jag har också varit förskonad från demens i min närmaste omgivning. Det är min mardröm att behöva sluta mina dagar så. Eller att någon av mina kära ska behöva göra det.

ha det så gott Inger och fortsätt att sprida dina kloka ord. Du behövs!!!!

2008-02-21 @ 15:40:44
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: ejmis

Svar: Ja vi har en liten flock med "muisar" och snart får vi förhoppningsvis kalvar =)

2008-02-21 @ 15:55:16
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: britten

skickat dig mail

2008-02-21 @ 16:16:56
Postat av: Kerstin

Jag är verkligen glad över att ha funnit dig också!Känns som vi är "på samma nivå",om du fattar vad jag menar.Ja,självaste livet är en stor lärdom många gånger och livets skola kan vara tuff ibland.Visst tror man ibland när man hör talas om något svårt,- det händer inte mig,men sen händer det ändå...Det är bra att vara rustad för att livet är föränderligt,lättare att klara av situationen då...Hoppas din torsdagskväll blir trevlig! Stor kram!/Kerstin

2008-02-21 @ 16:17:41
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, att drabbas av demens är jobbigt både för de som drabbas och för de anhöriga.
Och att även unga människor kan drabbas är väldigt tragiskt.

Och som du skrev att det finns många som i det tysta som tar hand om sin sjuka man eller hustru, och många får inte den hjälp och avlastning de behöver.
Kommer ihåg att precis som din pappa, så var min också paniskt förskräckt över att hamna på långvården som han kallade det.
Men till slut blev det i alla fall tvunget att han lades in på en geriatrisk avdelining och sedan gick det fort för honom också.

En mycket fin dikt du har här i slutet av inlägget.
Kram

2008-02-21 @ 16:31:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, det är verkligen dom anhöriga som drabbas hårdast...tragiskt med så unga människor som drabbas också, fruktansvärt!

2008-02-21 @ 18:02:25
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Soffie

Innan jag blev lärare jobbade jag som undersköterska å kom ikontakt med demens,ibland speciellt om yngre får det är det så orättvist och speciellt ibörjan av en demens när personen själv är medveten om allt,fyy va hemskt det är!!
Å vilken fin dikt du hade längst ner!!!

2008-02-21 @ 18:02:35
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Maria

Jag lyssnade på en del av Karlavagnen och visst finns det många berättelser som berör.
Tack jag hade det bra i badet, men ska jag vara ärlig så tycker jag det är rätt tråkigt för jag har gjort det i så många år.
Butiken är rolig för det handlar ju om helt andra saker och man träffar folk som pratar om helt andra saker.
Ha det gott!

2008-02-21 @ 19:03:23
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Att leva här och nu är bra,det försöker jag göra :)
Ha det bra//Anna-Carin

2008-02-21 @ 19:11:47
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: britten

ansvarig sköterska på avd där jag jobbade blev av med leg sen ..som svar på din fråga hos mig...kram sov gott

2008-02-21 @ 21:35:12
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Tack för din röst! =)

Kram och god natt!
/Sus

2008-02-21 @ 23:12:47
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Pialotta

Ja där ser man samma tema du och jag denna dag..
jag hörde oxså det där på Karlavagnen.. så tragiskt när unga drabbas de som har hela livet framför sig. Jag känner till en som bor på ett äldreboende för dementa som har Alkoholdemens .. jag trodde inte mina öron först då jag hörde det. Sorgligt, men så klart alla som blir drabbade och det där är ju en anhörigsjukdom om något.
Ha de fint så tar vi dansskorna på i morgon då.. tårna är bättre:-)
Kram

2008-02-21 @ 23:41:08
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Maria

Jo det är en hemsk sjukdom. Jag ser det ju i mitt jobb hela tiden. När jag gick en kurs i Alzaimers så berättade en läkare vi hade att den yngsta han gett diagnosen var inte 30 år fyllda. Nu upptäcktes hennes alzaimers otroligt tidigt. En ingift farbror till mig hade oxå denna sjukdom.
Det värsta med såna här sjukdomar är ju i början när personen är medveten av att saker & ting blir fel. Sedan när allt är liksom borta blir det värsta tiden för anhöriga för deras mamma eller pappa är ju nu försvunnen.
Precis som du skriver ska man passa på att ta till vara på nuet för man vet aldrig vad som händer. Det ser jag ju på min mamma, Hon var drygt 60 år när hon fick sin stroke & är nu halsides förlamad, sitter i rullstol & kan ej prata. Fast hon har ändå ett så bra liv hon kan i den sitts hon har.
Ha de så bra & njut av din helg.
Kram från mig & Kruse.

2008-02-22 @ 04:16:23
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: hjördis

Hej min vän. Jag lyssnade också på det här programmet på onsdagkväll, och jag känner ju igen så mycket från det. Båda mina föräldrar har alz, och allt stämmer i vad du kriver i fråga om personlighetsförändringar. Mamma kan t ex ringa när som hellst på dygnet och bara skrika ich gapa på oss och tala om hur elaka vi är och hur lite vi bryr oss om henne. Detta gör ju att jag går med ständig oro i maggropen detta blir speciellt tydligt när jag ska besöka mamma vilket jag ska göra på söndag. Man vet aldrig vad mamma är på för humör. Nästa helg ska vi även åka till pappa i Farsta, ja pappa är ju inte alls lika mamma men så fort vi bara nämner att han och sambon borde flytta till ngt äldreboende så blir han fruktansvärt arg och talar om att dom minsann klarar sig, han inser tyvärr inte sin sjukdomsbild, och det är så beklämmande att se hur dom har det nu, ingen ordning med ngt, de har ju matdistrubition men när de kommer med maten så visar pappa dem på dörren "för de lagar minsann mat själva" vilket inte har hänt de sista åren det blir bara kaffe & mackor för deras del, ja det är verkligen sorligt att det ska bli så här.....

Varm kram // Hjördis

2008-02-22 @ 10:14:04
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: cilla

Måste nog börja lyssna på karlavagnen hör jag... Ja du vet ju vår situation, det blir frågor och många tårar. Ibland eller ofta ställer jag den frågan "varför?" Snart är det bara vi yngre kvar o såna ggr känner jag ändå en otroig tacksamhet över att vi har varandra i alla fall.
Men det är en fruktansvärd sjukdom, o det är vidrigt att stå på sidn om o se sina älskade försvinna in i
en tjocka. Är så tacksam idag över den tid som jag hann få med min pappa, idag betyder de minnenea och den tiden så oerhört mycket, många ggr kanske han inte var medveten om att det var jag som var där men innerst inne så tror jag det fanns en känsla ialla fall som gav honom sines tro på att han inte var övergiven där på hemmet.
Tack för ditt inlägg
kram

2008-02-22 @ 11:39:16
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0