Ledig dag/Fettisdagen!!



Det har blivet tisdag och fettisdagen.. Så idag festas det i slott och koja..med dessa gräddbullar som kallas
"semla" eller "tisdagbulle" som vi sade när jag var barn.
När jag var barn så åt vi dessa med varm mjölk och kanel.. Det blev ju lite blött och kladdigt.. Men skulle man ha bulle fick det bli så.. Det kanske är många som äter dem så  även idag..Men ska jag vara ärlig, så är de godare att äta som de är, med en kopp kaffe till ...
Smaklig bulle till er...


Idag är jag ledig, efter en intensiv jobbhelg.. Måndagsförmiddagen, blev intensiv.. mycket som skulle fixas, allt från fotvård, läkarbesök, ringa in vikarier, beställa blommor, sedan en massa telefonsamtal som skulle åtgärdads..men tiden går för fort... Jag ska nog vara glad att jag känner så. Det är nog många som bara går och väntar på att klockan ska bli "dags att gå hem"..

När jag sedan skulle hem, så blev det springa på lite. Jag hade bokat tid hos frissan, här hemma.. men jag hann precis i tid.. Hann t o m äta ett äpple och öppna en tidning. ..
Ja det kändes skönt att kapa några cm.. Även min man såg att jag klippt mig, Inte alltid..hihi

Idag har jag satt in en lergryta med kyckling i ugnen.. Det tycker vi är bästa sättet att tillaga kycklingen på.. Inget fett, inget os... Stoppar några vitlöksklyftor  i kycklingen. Gnider sedan in den med massa kryddor.. ställes in i kall ugn och stå i  1 tim -1.30 min.  Vi vill ha den välstekt.. Mums, .

obs att grytan ska ligga i blöt minst 20 min..innan..

I morgon har jag bara konferenspasset.. Sedan är jag ledig till måndag..Så min kära man har oxå tagit ledigt på torsdag och fredag. Vi åker till stugan på onsdagkväll.. Han var ju där i helgen när jag jobbade.. Så han lät värmen stå på.. Vi får hoppas att det är varmt och skönt när vi kommer..
På fredag morgon  åker vi ner till min son Stefan i Linköping.. Det var ju honom jag hjälpte att flytta för någon vecka sedan..Kul att se om han fått till det.. och träffa barnbarnen..

Måste bara få berätta vad han varit med om; Han har låtit installera en braskamin, mms:ade och visade, jättefin..
Sedan var sotaren där och besiktigade och provtryckte.. Ja det var o.k, sedan skulle han elda. Det gick inte när han stängde luckan..konstigt.. (Min kära man sa, det kanske måste till  lite luftdrag.. ja,ja.)
Sedan ringde sotaren och frågade om han hade eldat.. Ja, jag har försökt, men det gick inte.. Nej förlåt oss... vi glömde att ta bort kuddarna vid provtryckningen.. Och  det kändes ju skönt då förstås.  .. Men det kunde ha gått illa... Som kompensationen för deras slarv, så slipper han betala besiktningen... Alltid något...för besväret och oron .. över problemet..
Det var ju lite komiskt, för sotarens del.. Skönt att det gick bra...

Hoppas även kunna stanna till lite hos tösen Lousie och hennes familj.. Sedan besöker vi kyrkogården, innan resan går tillbaka till stugan på lördag..
Så nu hoppas jag inte på snö och halkväder, Utan nu kan det var sol och lite vårligt..


Hoppas hinna   lägga in mina fniss innan vi åker!!  

Sedan kommer jag nog inte åt någon dator.. Men jag återkommer, hoppas jag.. Men önskar er en fin vecka..
Mina fina bloggvänner.!!
 

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Det där hinner du med som är så flitig skribent:-)
Kul för dig/er att träffa ungarna, då de inte bor nabo precis. Semlor ja du det där ska vi äta till kvällen igen.. har man dessa tullgängliga så..
Nu ska jag snart upp till city och prova ut glas till ögonen.. hur svårt är inte det med alla de bågar som finns.. brukar nästan alltid bli fel..
Ha de fint kram*

2008-02-05 @ 13:18:30
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

När jag växte upp åt vi också semlor lagda i varm mjölk och det var så gott.
Men nu tycker jag också att det är godast tillsammans med en kopp kaffe.

Oj, det låter jätte-gott med kyckling i lergryta.
För flera år sedan hade jag också en sådan gryta, och tyckte kycklingen blev godast i den.
Men råkade ha söder den, och det blev ingen ny efter det.

Önskar dig fina dagar i vårt Linköping, och att vädret håller sig så så det inte blir snö och halkväder just då.

Ha en fortsatt bra dag och Stor Kram

2008-02-05 @ 13:40:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

så gott med kyckling i gryta ...precis som IM här uppe så hade jag oxå sönder min lergryta..
Å tänk om pyrobritt varit där borta hos stefan med al sin " eldkunskap " hi hi hi...nä vilken tur att det gick bra då och att han inte behövde betala ..så mysigt med kamin..gissa om jag är avis på B som får åka upp o elda .

Vad roligt att R oxå tog ledigt så ni får nån dag extra...ha det gott vi hörs och ses till veckan

Kram min fina

2008-02-05 @ 14:29:01
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: hjördis

Mums fetisdagsbulle, har vi också ätit i dag med varm mjölk men den är även god som den är till kaffet. Tack för tipset med lergrytan har totalt glömt att jag har en sådan, ska nog fixa mat i den till helgen...
Ja så har då dotter med familj kommit hem de var i Älvdalen 5.30 i morse, så nu kan jag andas ut igen..

Har precis gjort en deg och ska baka rågbröd det är så gott med hembakat........
Ha det bra så hörs vi
Kram // Hjördis

2008-02-05 @ 15:26:46
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: Anna

Ja här har det varit semlor och frissan har jag just kommit hem från. Får se om min man ser det... troligen inte. Men du kuddar i pipan var ju inte så bra. Men det blev ju billigt. Ha det bra i Linköping. =)

2008-02-05 @ 15:59:28
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Mia

Tack, tack Inger för din kommentar! *L*
Jag hoppas du får vackert väder nu på dina lediga dagar. På söndag ska jag få se stugan invändigt, det ska bli jätteroligt!

2008-02-05 @ 16:01:27
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Maria

Va mysigt med braskamin. Härligt att elda & höra knastret.
Ha de så gott nu.

2008-02-06 @ 02:50:58
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Pialotta

God morgon denna så gråregniga dag.. usch vad man blir trötter och så är jag tvingad att ut o "Elsa" oxså.. mammi väntar med tvättkorgen och dammsugaren:-)
Kramar

2008-02-06 @ 09:13:52
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: britten

Godmorgon ....

2008-02-06 @ 09:37:29
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej på dig! jag ska också kosta på mig vila efter mina två nätter som kommer.
Det är svårt att få till med schema och utb så det passar alla jag hade - 20 timmar arbetstid,som
ökade till - 22 när jag gjort mitt önske schema.
De 20 timmarna skulle in i schemat.Dyngs vilan på 11 timmar stämmer inte helt,finns inget att gör.
Ha det bra//Anna-Carin

2008-02-06 @ 14:24:55
URL: http://www.fibromy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0