Tidsvisdom!



Regnblask är det i Stockholm idag. Förresten så är det väl det i stora delar av Sverige. Är det nu vi ska få vinter. Jag som nu börjat ställa in mig på att det ska bli vår..Nåja.
Min man har åkt till stugan, han sitter inne vid brasan och njuter.. I köket sprakar det från spisen..
Men jag har arbetat, och ska så göra även imorgon..

När jag kom hem på eftermiddagen idag, så spolade jag i allafall upp ett hett härligt bad till mig. Tände en kandelaber och satte i badrummet.. Hämtade sedan en bok från bokhyllan om "tidsvisdom",. jag hade nästan glömt bort den boken.. Men väl i badkaret... Inte kunde jag se, det blev för mörkt.. alltså, fick jag tända lampan igen.  Även om stämningen bleknade en aning..  så njöt jag  och hade en underbar stund...


Ett litet smakprov ur min lilla bok;




Försök unna dig några tomma rutor i din pressade tidsplan: rutor utan tankar på det som är gjort och på det som skall göras under dagen.
Ju mer stressad tillvaron verkar, desto viktigare är det att försäkra sig om sådana gluggar i vilka man kan hitta tillbaka till meningen med det hela.

Du har tid. Detta är viktigare än den tid du använder till såväl tevetittande, tidningsläsning som övertidsarbete. Du har inte bara rätt till sådana dagliga fria stunder, det är oxå din plikt att unna dig dem. Oavsett hur viktigt ditt arbete är, kommer det liksom din övriga tillvaro att blir lidande om du tappar överblicken och helhetsssynen .


Även om man har ett krävande yrke
ska man inte glömma bort konsten
att göra ingenting.


Ha en skön lördagkväll !!

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Ja just precis ska man det:-) Nästa lördag blir det baljebadkar för min del.. min brossa har en härlig utebalja med massageinredning i.. det där längtar jag till nu.. känna det varma härliga vattnet och så massagen runt hela kroppen. Himmelen som tak och stjärnorna om det finns några då:-)
Härligt. Musik på min blogg.. vad tycker du om det, du som är på Kafferasten ofta.. välkommen in då du får tid:-)
Härlig tid till dig.
((Kram))

2008-02-02 @ 18:38:57
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anna

Åh vad härligt med ett bad. Jag läser just nu: Att välja glädje, av Kay Pollak. Där finns mycket att hämta.Visst är det nyttigt att läsa dessa visdomsord ibland. Man stannar upp och tänker efter.
Tack för fint inlägg.:)

2008-02-02 @ 19:06:54
URL: http://filipendula.blogg.sef
Postat av: annebelle

Hihi, precis så där brukar det bli när jag ska mysa till det med levande ljus vid badet. För mörkt!
Så sant det där som stod i boken...Förresten har vi karnevalsgudsjänst i kyrkan där jag jobbar i morgon. Kärlekens väg är temat och konfirmander ska illustrera detta med ett drama om glädje. Jag tänkte läsa dina ord om Ord, på ett ungefär. Hoppas du tycker det känns ok.

2008-02-02 @ 19:10:56
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Cina

Idag har vi fått 1dm nysnö här hos mig i Västerås o jag e inte glad för det uschanemeg.....nu vill jag ingen snö ha.

Kramen

2008-02-02 @ 21:09:17
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: britten

oj en nyh bok som du inte pratat med mig om ..nu blev jag nyfiken på den ..det lät som det fanns en del visa ord där..skönt att du hoppade ner i badet...kram
see you..

2008-02-02 @ 21:23:21
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Här kom det överraskande snö nu på kvällen, men undrar hur länge den kommer att vara kvar.
Jag har även upptäckt hur olika vädret kan vara i olika delar av Stockholm.
Det har hänt att på andra platser har det kommit en hel del snö, men här där jag bor ingen.
Och ändå bor vi i samma stad.

Ja, i detta stressade samhälle så är det nog bra att lära sig konsten att kunna göra ingenting.
Ha en fortsatt fin helg, och Stor Kram

2008-02-02 @ 23:33:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

godmorgon !

hoppas du sovit gott..ska vi uppdatera almanackan och se om vi kan ses snart ?

2008-02-03 @ 10:07:20
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Mia

Vad härligt det låter med ett varmt, skönt bad...Jag har också badkar, men varmvattnet tar slut vid ca 1 dm...å då är det inte lika skönt att ligga där! ;-)

2008-02-03 @ 11:15:49
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: rut

Vilket härligt tema.I skenet av kandelabrers lågor med en bok i handen nedsänkt i ett doftande bad osv.
Tyvärr kan jag inte kopiera scenen, för 15 år sen när vi hade stambyte fick badkaret respass till förmån för en tvättmaskin sedan dess har jag fått nöja mig en dusch som inte inger samma känsla. Och en bok i handen kan man inte ens tala om.
Ha ett gott weekend slut.
Kram!

2008-02-03 @ 13:38:55
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: cilla

Det är så skönt att bada i eget spa ibland, jag mår så bra av varma bad.
Det är verkligen en konst att göra ingenting, visst är det märkligt men så är det o va skönt det är att inte göra nåt, det måste man få unna sig ibland
kram

2008-02-03 @ 15:23:00
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Vad jag längtar efter ett badkar.
Ha en bra dag//Anna-Carin

2008-02-03 @ 16:15:57
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Kära vän!
Åh, vad skönt det låter att krypa ner i ett badkar och ligga och läsa - Det kallar jag för mys. - Tyvärr har jag inget badkar , men jag har ngn som kommer och masserar min nacke - Det får bli mitt mys och min egen stund - Nu kommer han två ggr/v under de följande två veckorna, för att få rätt på min nacke, måndagar och fredag. Lyxen är värt varenda krona, den är guld värd! Tyvärr är inte massage liktydigt med sjukgymnastik, alltså går det inte på högkostnaden för personer med CP-skador. Och skulle jag vilja? Nej, jag tror inte det! Nu köper jag en tjänst av honom och då är jag också mera med i utformningen av massagen.

Blev lite nyfiken på vad din bok heter. Författaren verkar vara en klok människa!

Tack för ditt omdöme om min sida! Nu återstår bara ett nytt foto eller ett annat sådant sedan är jag nöjd. Tack också för de vänliga orden i din kommentar och för den i min undermapp. Kanske ser ens uppväxt delvis till hur vi blir senare i livet...! Jag vet inte.

Ha nu en bra vecka! Kram så länge och Var Rädd om Dig min vän/Ec

2008-02-03 @ 17:53:51
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: annebelle

Det är Gåsinge kyrka i Daga församling, Gnesta kommun. Sköt om dig!

2008-02-03 @ 22:36:26
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Louise

hihihi...kan se och höra dig muttra i badet, "typiskt att behöva tända igen"

2008-02-04 @ 19:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0