Oskrivna regler !



Ja det var temat ikväll på Karlavagnen!

Det finns ju faktiskt rätt så många oskrivna regler, som man inte alltid tänker på.

Passa tider, till exempel. Vem blir inte sur om man bjudit hem till middag, och gästerna inte kommer i tid. Sedan om de kommer för tidigt, då kanske man inte är färdig...

Lånar prylar av varandra, det finns ju vissa, som det tar evigheter , att lämna tillbaka t ex en lånad bok.
Det är skillnad om personen säger, du jag har inte läst boken ännu, gör det något att det dröjer. Då gör det inte ett dugg. Men behåller de boken i kanske ett år, då tycker jag att det är dålig stil. Man ska inte behöva påminna om en sådan sak. Karlarna kanske lånar  verktyg av varandra, motorsåg el dyl. då ska man inte heller behöva påminna flera månader efter, att man vill ha tillbaka densamma...

Sedan det här med artighet; sitta med kepsen på vid matbordet. Det är dåligt..
Tunnelbana, bussen, uppta flera platser, dålig stil..
Hälsa på grannen, det är trevligt, även att man inte behöver prata..
Hålla upp dörrar, hur många gör det idag. Pang mitt i nyllet, kommer en dörr. Nej, det är väl trevligt när någon håller upp dörren.. förr höll alltid männen upp dörren för kvinnorna. Men det tycker jag  gott att kvinnorna oxå kan göra, jämställt samhälle..

Massor med folk på tåget el bussen, då hör det till god ton att man reser sig och lämnar plats om det kommer på ex. en gammal dam eller herre, gravid kvinna, eller någon  som ser skavankig ut. ex. brutet benet..
Nej,, idag sitter folk oftast och bara stirrar i sin tidning, eller leker med mobil, man ser inte de andra människorna...

Något som man oxå bör akta sig för att påpeka, är folks vikt. En del är lite rundare, andra är väldigt smala.
det är ju inte alltid kul att bli påmind om det. En tjock vet om att hon är tjock, en smal person kanske inget hellre vill än att gå upp några kilo. Oftast är det väl den smala personen, som får en massa kastat i ansiktet. Värst vad du är smal.. Du borde äta upp dig lite.. Han kanske inget hellre vill än att bli lite rundare, men han går inte  upp..
Men på något vis så tror folk, att man kan säga så, till en smal person. Han kanske blir jätteledsen, får hela dagen förstörd.

Sedan om någon är lite rund, då undrar  man, är du gravid, men hon kanske bara gått upp ändå..
Ett par som varit gifta några år, får ofta frågan, ska inte ni ha barn snart. Joo, de kanske inte vill något hellre än att få bli föräldrar. Det kanske är deras stora sorg..

Många gånger så tänker vi oss inte för. Men ibland är det nog bra att tänka till en gång till...
Idag har väldigt många par svårt att bli gravida.. Är vi för stressade, väntar vi för länge.. är det välfärden. Ja det är det nog ingen som vet..

Jag tänkte på en annan sak;
Idag lär sig barnen väldigt mycket i skolan, dagis och fritids. De sitter vid datorn och spelar spel. De lär sig läsa, skriva och räkna tidigt. Ute och reser och upplever en massa..

Men många gånger hinner de inte lära sig innebörden av många fina  enkla ord som jag kallar,

"GULDORD"

några ex. "Vänlig, Förlåt, Tack, Ärlig, Respekt"

Det finns flera förstås... som är viktiga. Barnen tycker jag  bör få dessa förklarade för sig tidigt, innan de börjar  skolan. När jag arbetade på Fritids och Förskolan  i mitten på 80-talet, så hade vi, ett ord i taget som tema, vid samlingen. Sedan skrev vi ordet  med guldpenna och satte upp på väggen. Och återkom till det, lite senare.
Barnen älskade detta tema. Sedan i slutet av terminen hade vi flera ord uppe.. Även de s.k. buskillarna tyckte att detta var kul..

Jag kom bara att tänka på detta efter Karlavagnen nu i natt, och tänkte att folk säger knappast inte tack, eller förlåt längre. Vad beror det på. .. Eller jag kanske har helt fel.. visserligen hör jag dåligt,, men.men....


Varje ny dag erbjuder oss en fräsch och ny chans att ta itu med livet!!

Natti, natti!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Klokt och tänkvärt inlägg!

2008-01-08 @ 02:40:06
URL: http://jenkajenka.blogg.se
Postat av: britten

Ja det var många sanningar igen.
Kanske måste börja lyssna på karlavagnen.

Har också tänkt på detta att folk inte tackar längre,
och om vuxna inte gör det hur ska barnen kunna göra det då.
Barn gör ju inte som vi säger utan som vi gör..
och det där med vikten !! det har jag ju bloggat om för länge sedan.precis som du säger jag upplever fort att det är ok att säga..men GUD vad mager du är..och inte tänka tanken att det kan såra lika mycket som att saäga " vad vet du är" men det säger man ju inte..oj det blev långt men jag kan gå igång på dessa saker...man borde ha ett ämne i skoaln kanske som hette " Vett och ettikett...

kram kram

2008-01-08 @ 10:02:18
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Louise

Så sant Så sant....
Ha en så bra vecka det går, tänker på er hela tiden.
"kramar om"

2008-01-08 @ 11:38:41
Postat av: Cina

Tänk så mycket sanning det ligger i det du skriver.
En fröjd att läsa denna blogg!
Karlavagnen är bara ett måste för mig har nog lyssnat på det programet i ja jag vet int ehur länge men länge är det.
Kramen

2008-01-08 @ 11:39:07
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Min uppfattning är att det förekommer mindre artighet i storstäder än i mindre städer.Är jag helt ute och cyklar så rätta mig.
Visst händer det här med att jag får en dörr i ansiktet,men sällan avsiktligt.Buss det åker jag aldrig,tunnelbana finns ej här :-).Min upptattning är i allafall här i kring att unga många gånger är artigare än många äldre,något min make ockå har bevittnat på den tiden han körde taxi.50 åringar som mer eller mindre slogs om en taxi bil,medans ungdommarna samåker.Men mellan ungdomar förekommer det väldigt tuff attityd,som synns tydligt på våra skolor och på fritiden.
Ha det bra/ Anna-Carin

2008-01-08 @ 13:27:15
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Nej, du har inte fel. Jag tycker också att ord som "tack" eller "förlåt" har kommit bort idag. Jag som har med personal att göra, jag har nämligen personliga assistenter, märker en viss skillnad på de lite äldre födda på 60, 70-talet och de som är födda senare. Det är synd!
Karlavagnen lyssnar jag alltid på den halvtimmen då jag är i säng och när de har stängt ytterdörren.Omkring 23.30. Ett mycket bra program!
Må så gott

2008-01-08 @ 14:01:20
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Det var många tänkvärda saker du tog upp om oskrivna regler.
Som t.ex. att man reser sig upp och lämnar plats för t.ex. äldre personer och gravida.

Själv fick jag också frågan en gång när jag var och handlade och en okänd kvinna sa:
- när väntas barnet att komma
och jag var inte alls gravid, utan hade gått upp i vikt, så jag blev inte så glad...

Jag brukar hålla hålla dörrar till personer som kommer efter mig, men har varit med om att personer, även yngre, bara spatserat förbi, utan ens ett tack, precis som om det var en självklar sak att dörren skulle hållas upp för den personen.
När sådant hänt har jag blivit mycket frestad att bara släppa dörren mitt i ansiktet på personen.
Speciellt om det var en kille ;-)
Tror jag har gjort det någon gång ;-)

Fint det du berättade om när du jobbade på fritids och förskolan och att ni skrev upp betydelsefulla ord som ni hade teman om.
Det skulle nog vara bra att göra idag också.

Stor Kram

2008-01-08 @ 16:46:00
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är ett hårdare samhälle nu tyvärr. Många tar sig inte tid att säja tack dom bara rusar.
Själv upplever jag att många blivit egoistiska & giriga. Bara en sån sak som på mitt jobb hade vi fått massor av choklad askar & godis även frukt i jul. När jag kom & skulle jobba natten på julafton var fyra askar öppnade + en ask after eight. Blev lite sur för det finns ju fler helg dagar. Så jag var lite av polis & lade undan några askar som ej öppnats & skrev att det skulle vara till nyår. Alla ska få del av kakan tycker jag.
Dina guldord är verkligen guldord.
Ha de så bra nu!

2008-01-08 @ 18:48:39
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: annebelle

Det är intressant med oskrivna regler. Och vad som händer när det bryts mot dom. Om bara så lite...
Jag håller med om att tack och förlåt har blivit lite mer sällsynta...

2008-01-09 @ 00:17:17
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Mia

Tänk om det vore så enkelt, att om vi kunde lära barnen som är små nu de guldorden, så kanske vi skulle få lite mer respekt för varandra i samhället så småningom? Att återfå ett vänligare samhälle...

2008-01-09 @ 08:12:29
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Maria

Jag lyssnade inte på karlavagnen igår. Låter intressant - som det alltid är där, eller hur?

Ska man äta pepparkornen hela? Hur känns det i magen då?
Ha en bra dag!

2008-01-09 @ 11:49:24
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Pialotta

Ja du så är det här i livet.. alldeles för många som inte vet vad vett och etikett är för något..
Ha de gott.. kram*

2008-01-09 @ 16:05:25
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Maria

Jag ska försöka komma ihåg det där med vitpepparn om när det behövs.

2008-01-09 @ 21:42:15
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: ejmis

Vilka kloka ord! =)

2008-01-10 @ 20:46:54
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0