Morgonstund har guld i mun! + lite fniss!


Ja nog är det sant att kommer man upp tidigt på morgonen så hinner man mera under dagen.

Jag hade fått tid för klippning  hos frissan redan 8.30, oj vad tidigt, ledig dag och allt.

Men jag var tvungen. Har ju varit ledig rätt länge och kände mig pigg..
Håret kändes bra efter klippningen. Gick in på affären och handlade lite.

Innan jag gick  till frissan, så lade jag min lergryta i blöt..



När jag  kom hem satte jag  in en kyckling i ugnen. Vi gillar denna enkla anrättning. Man kan äta den
rätt och slätt som den är med  potatis, eller i sallad.. Bra fredagsmat för oss..särskilt
att ta med till stugan.


Medan ugnen redan var varm så gjorde jag en bulldeg..


Passade bra att baka bullar idag, ute var det kyligt. Och ikväll åker vi till stugan..
Bara att frysa ner när vi kommer fram, gott att ha på semestern när det kommer
fikagäster. Annars äter vi inte så mycket fikabröd..


Kom på att det var länge sedan jag bakade en vanlig hederlig sockerkaka..
Ja, vad då, ugnen var ju redan varm, sagt och gjort.



I och för sig började jag redan igår kväll med att baka dessa syltkakor. Dem brukar
jag alltid ha i stugan, lätta att baka, samt att de är goda.

Receptet:
200 gr smör
1 dl socker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
sylt el.gelé.

Ugn 175 gr ca 15 min

De är gjorda på ett nafs, går ju att bara trycka ut med en gaffel om man inte har sylt hemma..

Samtidigt förberedde jag Brittens goda jordgubbspaj till  midsommar... det blir en överraskning.
Men den får går ner i frysen tills den ska användas..

Vad härligt det är när man är hemma flera dagar och känner att man hinner med lite  mera än bara det vanliga rutinsysslorna..

Ska jag skryta lite, hmm, så började jag att plocka ur en massa böcker ur min bokhylla i tisdags.
Jag började med översta hyllorna..Oj vad jag har svårt att kasta dem.. Men det blev 6 stora papperskassar, vi överlämnade dem sedan till EMAUS. Det känns skönt att inte behöva kasta i pappersinsamlingen..
Därför att  jag började lite smått med det, beror på att vi ska lägga nya golv, efter semestern.. Och då är det ju lämpligt att göra sig av med lite gamla böcker. Man köper ju nya hela tiden.
 


Kan inte låta bli; det får bli ett litet fniss oxå:

- Karl:
- Mitt avbrutna ben värker så förskräckligt!
Osborn:
- Jasså, mitt värker oavbrutet!


- Har du blivet galen?
Sitter du här i källaren och skjuter på kålhuvuden?
- Ja, du förstår, jag är ju så glad  åt att jaga.
Men på sista tiden har jag blivit vegetarian


Krigge till sin väninna Mia:
- Jag tycker att karlar med långt hår
ser intelligenta ut!
- Jag vet inte det jag, svarade Mia.
När jag plockade bort ett långt  och blont
hårstrå från Simons tröja såg han ovanligt dum ut.


Ha en underbart fin helg alla bloggvänner!!!

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, det var väl en typisk kommentar från mig ;-))

2008-06-12 @ 17:33:49
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Kyckling i lergryta är jätte-gott. Jag gjorde det ofta förr.

Och oj, så mycket annat gotti-gotti du gjort också.

Tack åter igen för roliga historier som får mig att skratta gott.

Ha en fin fortsatt kväll.

Kram



2008-06-12 @ 22:06:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: soffie

fniss

de va kuliga!!

Guuu va fina bullar du gör känner nästan doften ända hit mmm.

Å va bra med ett enkelt kakrecept.

Ha det skönt i stugan!!

2008-06-12 @ 22:13:47
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: britten

Men oj så duktig du varit..hoppas allt blev bra...men det blev det säkert...en hektiskt och lååååång dag för mig....tillbaka på gården i kväll efter att ha varit hos mamma hela dagen med läkarbesök och div...trött är bara förnamnet i kväll..vi hörs snart / kramen

2008-06-13 @ 00:03:17
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Tack för titten in hos mig!

Jo hela paketet byts ut, blir kanske klart idag! Hoppas!!

Skulle gärna få smaka av ditt härliga fikabröd!

2008-06-13 @ 10:32:30
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Cina

Oj vilka underbara bullar, ser mycket goda ut.

Ja det ser gott ut alltihopa tror jagtar mig en sväng förbi din stuga på en kopp kaffe...hahahahaha



Kramen

2008-06-13 @ 11:26:36
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Pialotta

Så du har oxså haft bakdag du.. igår fixade jag till lite goa thekakor här.. så är det med mig börjar jag väl att baka så fortsätter det:-)

Ser gärligt mumsigt ut idag på din blogg.. idag har jag lite andra fundileringar:-)

Visst hinner man med mycket om ögona öppnas tidigt:-)

Kramkram till dig Inger.

2008-06-13 @ 12:51:45
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Louise

mmmmm....

mammaBullar :-)

längesedan, men vi ses juh snart ;-)

/ P&k

2008-06-13 @ 14:48:21
Postat av: Maria

Oj vad du är flitig. Själv är jag inte förtjust i tidiga morgnar.

Ha en riktigt skön helg nu.

Kram

2008-06-13 @ 15:07:02
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Men jisses va du har varit produktiv....man skäms som den latmask man är.....

Skojiga historier...kul med lite fredagsfniss....

Kram

Margaretha

2008-06-13 @ 16:00:10
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilken tid blir det fika?



Vad duktig du är på att baka...så där perfekt sockerkaka har jag aldrig lyckats göra!!! Hallongrottor...mums så gott!!!



Kram och ha det så mysigt i stugan!

2008-06-14 @ 06:35:42
URL: http://nightviolet.blogg.se/
Postat av: Anna-Carins: kafferep

Hej Ingrid! roligt att du kikade in till mig.

Jag har inte din blogg adress löängre, glämde skriva in den när jag bytte blogg.

När jag besöker andra bloggar kikar jag om du finns där och jag länkar vidare från den bloggen :-)

Ni ska ha det bra i stugan, mycket har du bakat men det är skoj att baka.

Ha det bra //Anna-Carin

2008-06-14 @ 15:25:29
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com
Postat av: Anna

M mm jag pasade på att käka några bullar...dom var supergoda... tack tack.. :D

2008-06-15 @ 20:13:05
URL: http://filipendula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0