Ge dig sömn och vila!



Pauser, vila och sömn är ibland de mest underskattade aktiviterna i dagens produktionsinriktade samhälle..
Det är en njutning att släppa taget en stund,.koppla av, vila och hämta kraft. Vi är gjorda för detta och behöver för att må bra. Sömn är en av de viktigaste faktorerna mot åldrandet. daglig vila eller meditation är andra  betydelsefulla sätt att stärka kropp och själ.
Livet är helt annorlunda när man är utsövd.

Det är inte alltid så enkelt att komma till ro och somna efter dagens aktiviteter. Hälften av svenskarna har problem med sömnen, vilket är negativt för hela vårt system inklusive motståndskraften och självläkningen.


Jag har hittat några råd i Sanne Ehdins bok;




Se till at få en dos dagsljus varje dag.

Regelbunden motion stimulerar till god sömn-

Ät protein på morgonen (keso, ägg, fisk, bönor eller sojaprotein)

Dra ner på snabba  kolhydraterna för de stressar kroppen och ger näringsbrister som försämrar sömnen.

Undvik koffeinhaltiga drycker, speciellt efter kl 16.

Ät långsamma kolhydrater på kvällen /(fullkornspasta, rotfrukter eller råris)

Regelbunden meditation gör det lättare att slappna av och somna in.

Varva ner, låt bli tv, arbete, studier och liknande en timme för läggdags

Örterna vänderot (valeriana) och johannesört kan förbättra sömnen.


SLÄPP TAGET OM DAGEN:

Det sägs att varje gång vi somnar dör vi en smula. Vi lämnar den vakna, aktiva fasen och går in i en annan fas.
Ta en kort stund ikväll innan du somnar och "lämna av" dagen.
Gå igenom dagen som varit och ge dig själv ett erkännande för allt du gjort - vare sig det gått som du ville och planerade eller ej. Beröm dig själv för det som kändes bra och tacka dig för denna dag. Den har gått, så släpp taget om den.
Nu vänder du blad och sömnen väntar.


Ja kanske det kan låta lite flummigt.. Men tänk så många vi är som ligger där och inte somnar, grubblar ältar.
Försöka kan vi ju alltid.. och förhoppningsvis få SOVA....


Säg god morgon till kroppen!

Väck dig själv varsamt genom att ligga kvar i sängen en stund. Vi behöver landa i kroppen efter nattens färd i den  andra v'ärlden. Känn hur mjuk och skön sängen är och hämta in omgivnigen. känn efter hur du själv mår - är du pigg. glad. trött tung, lätt eller något annat?

Sträck ut kroppen och gäspa gärna. Ta ett par djupa andetg och andas med buken. Samla kraft inför att lämna den goa och varma sängen. Tänk på något roligt som du ska göra under dagen!

Res dig till sittande och sätt ner fötterna i golvet. Ibland är fötterna ömma så ställ dig försiktigt på dem. De ska bära dig hela dagen, var därför lite snäll mot dem på morgonen. Vi tar fötterna för givna, men att kunna gå och röra sig fritt är en gudagåva.

Ställ dig upp, lyft armarna ovanför huvudet och sträck ut kroppen ordentligt. Böj dig ner, släpp huvudet tungt  och gunga sakta ner mot golvet. Om du inte kan röra vid golvet med fingrarna behöver du kanske stretcha mer. Ställ dig i en dörröppning, håll händerna på dörrkarmen och sträck ut bröstkorgen. Att stretcha sätter fart på kroppen och underlättar starten på dagen. Vi har kisel i huden och lederna och när vi sträcker ut aktiveras kroppens elektriska system och vi piggnar till.

Börja dagen med ett till ett par glas rumstempererat vatten för att skölja ur systemet. Pröva gärna ett gott källvatten för det är stor skillnad  på  hur vatten smakar.

Nu har du väckt kroppen till en ny dag. Ha en god fortsättning..


Jag kan varmt rekommendera denna bok.

Alla kan förbättra sin hälsa och må bättre. Genom att stärka din självläkande kraft kan du skapa ett välmående som du inte trodde var möjligt..

All läkning handlar om att du ska få ökad självkännedom och hitta tillbaka till din livskraft..

Ha en underbart härlig helg  alla trevliga bloggvänner och alla andra som tittar in!!

Kommentarer
Postat av: Mia

Godmorron Inger! Jag hoppas du får en fin dag och att solen ska skina på dig hela helgen L

2008-05-17 @ 08:03:12
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: britten

godmorgon..hoppas du sovit bättre och längre är undertecknad....du ska väl jobba i dag?....kram

2008-05-17 @ 08:23:23
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Nu har jag följt dina råd och sträckt mig och böjt på mig, och så det underbaraste man kan vakna till: Ett ljuvligt klingande barnskratt från bottenvåningen i Fädernegården. Honungspojken och käremaken skojar med varandra.

2008-05-17 @ 08:26:30
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Låter som en klok och bra bok....något att tänka på....

Hoppas att din helg blir fin

Kram

Margaretha

2008-05-17 @ 10:52:04
URL: http://http//catfriend.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Mycket intressant du skriver och intressanta råd.

Själv har jag problem med sömnen, som tyvärr är lite kroniska, men som tur är så har jag möjlighet att sova ut, om natten har blivit alltför sömnlös.



Rådet att t.ex. äta protein på morgonen tycker jag är bra och att dricka ett par glas vatten före frukost.

Själv gör jag det plus äter bl.a. ägg till frukost.



Och ja, det där att stretcha tror jag också är bra.

Katter har en underbar förmåga att göra det när de vaknar.

Kommer ihåg hur härligt det såg ut när min kisse sträckte på sig, det såg så skönt ut....

Och det vore nog bra för oss människro att stretcha lite mera.



Önskar dig vännen en fin fortsatt helg och kram.



2008-05-17 @ 13:39:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja då du är så klok så Inger.. alla kan bara man har viljan och förmågan själv. Kanske inte riktigt alla, men det beror mycket på en själv.

Nu ska jag ta tag i min blogg ett tag.. just landat framför Hilda-Viola:-)

ha en fin helg. Kram

2008-05-17 @ 15:08:35
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Tack för titten in! Tänkvärd ord där ovan! Men jag ska banne mig donera min sömn till vetenskapen...men man får ta det som det kommer!



Och matgästerna, dom som ringde o ville ha mat, dom kommer INTE...den kärleken, den kärleken! Grr!

Rätt åt dom att dom missar mycket smått o gott nu!

Och här i Trönö vräker vårsnön ner nu....blää!

Ha en trevlig helg!

2008-05-17 @ 16:22:18
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad härligt...man lär sig så mycket här..du är min livscoach... thank you.

2008-05-17 @ 16:43:18
URL: http://filpendula.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Sömn är en vetenskap.. ler Fast man sovit så är man inte alltid pigg och utvilad, det bästa är att få vakna självmant. Synd bara att jag vaknar så okristligt tidigt en period nu.

2008-05-18 @ 09:01:34
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: britten

Godmorgon...ring mig när du har tid...kram

2008-05-18 @ 09:20:30
Postat av: hjördis

Tittar in med en kram // Hjördis

2008-05-18 @ 14:14:14
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/
Postat av: Rut

Goda råd är dyra, här får man dem till skänks.

Idag tycker jag nästan det är skönast att ligga under täcket, ja du vet vi har ju samma väder.

Och vinterjackan på när jag vågade mig ut

Kram.

2008-05-18 @ 17:09:51
URL: http:// rut.blogg.se/
Postat av: cilla

Va mycket fina och goda råd du alltid kommer med. Jag är så lyckligt lottad att jag väldigt sällan har problem med sömnen, vid fullmåne ligger jag vaken hela nätterna men annars sover jag alltid som en stock

2008-05-18 @ 19:38:13
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: soffie

Låter som en toppenbok!

Va bra råd det va!

Hoppas du får en härlig vecka och att det blir varmt igen!

Må så gott

2008-05-18 @ 23:11:57
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

God måndagmorgon på dig!

Man gör vad man kan för att ge bloggvärlden ett skratt....!

2008-05-19 @ 06:39:47
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

God måndag, Inger!

Jaaa, tänk vad många vänner man kan få via nätet, det är helt otroligt! Ett privilegium är det att få känna så många fina människor L

2008-05-19 @ 07:34:23
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0