Livet efter 40...



Ja när är livet som bäst. Många säger att livet börjar efter att man har fyllt 40 år. Jag måste nog säga det oxå, man har förhoppningsvis hunnit få både  en utbildning och hunnit med att leva, och lekt av sig lite. Har man skaffat barn så har de oftast kommit upp i lite ålder. Man kan börja satsa lite mera på sig själv. Ofta vet man vad man vill med sitt liv. Man vet vad som är rätt och fel. Man har fått en egen identitet. Självkänslan är  för det mesta bra, men den får man jobba med hela livet.. Det behövs inte så mycket förrän den får sig en törn. Men det är lättare att ta tag i den efter 40  år..

Ja vilka år är då bäst, Många kan inte säga det, många som är mellan 20-30 år, säger att det är den bästa åldern. Ja ska man se efter hur man ser ut på utsidan, kan jag hålla med till hundra procent. För min del så tycker jag att åren från 40 och sedan upp till ca 58 år nog var de bästa åren i mitt liv. Visserligen kom alla rynkor, man blev klemakteriehäxa, hmm. men jag blev starkare som person som jag "Inger". Jag vill inte vara ung idag,,är så nöjd med min ålder, jag behöver inte se i spegeln, och undra vad det är för dam som står och glor på mig.. Jag vinkar till henne, har jag en bra dag med stark självkänsla, så säger jag. "Du är bra Inger",   annars så struntar jag i damen, det bli en ny dag en annan dag.

Jag har nu två år kvar till jag kan få gå i pension, vet inte när jag ska gå, kanske imorgon kanske jobba mycket längre..Jag tar än så länge en dag i taget, och är nöjd med det.

Vilka år var de bästa för dig? Ta dig en funderare,, jag har funderat länge, så jag vet...Jag lovar er, det är inte så dumt nu heller, bara jag får vara frisk,,,,,,,,,,,,,, Jag tror att de flesta är nöjda med sin ålder både gammal som ung,  .

Jag är inte gammal, jag är en person med en massa erfarenhet, hörde det på radion för ett tag sedan.
 Det lät bra tyckte jag.

Kommentarer
Postat av: hjördis

Bra citat du slutade med.....

Här är nu snart klart för att fira Advent, har bara bokhyllan kvar, luktar så gott det när det är nystädat....kramen till dig min vän // Hjördis

2008-11-27 @ 16:02:30
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma
Postat av: Mia

Alla åldrar har nog sin charm, att vara 30 igen, men med den erfarenhet man har idag, kanske inte vore så illa...Men man får vara nöjd, för det går ändå inte att göra nåt L

2008-11-27 @ 16:24:43
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej igen! Vacker ros till en liten pingla!



Nja, livet efter 40 tycker jag personligen inte ha varit så där jättekanon...men åren mellan 30 och 40, dom gillade jag!

Hoppas du får sova bättre inatt!

2008-11-27 @ 16:34:42
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: soffie

vad bra skrivet,

jag hoppas då det är så för jag har nog hamnat i en liten 40åskris fyller 40 nästa år å jag känner att det är mycket jag skulle viljat gjort om men jag är ganska lycklig i mig själv just nu, men men nu är jag krasslig å då känns ju inte livet på topp precis,

ha en go kväll

2008-11-27 @ 16:41:27
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag är säker på att du en dag plötsligt vet att du vill sluta jobba och då är diskussionen över - med dig själv alltså.

Kramaria

2008-11-27 @ 19:13:18
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: britten

ja jag vet inte .en sak vet jag i alla fall 20 vill jag inte vara igen..i dag kan jag tycka att bortsett från mina fysiska besvär så känner jag mig tryggare med mig själv idsg...jag vet vem jag är och jag vet vad jag vill ..oroar mig inte lika mycket för att duga som jag gjorde förr...sträckan mellan 40 och fram till nu har varit både ris och ros tycker jag ,...mycket har hänt i mitt liv...men i dag så tänker man kanske inte så mycket på hur gammal man är..åldrarna suddas ut på nåt vis...tänk när mamma fyllde år så gammal man tyckte hon var då....jag ser mig i spegeln i dag och tänker 50 ! hur kan det va möjligt....

nu ska jag försöka sova så trött..du också gissar jag KRAM

2008-11-27 @ 22:24:14
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Själv trivs jag ganska bra med den ålder jag har nu,

även om jag tycker tiden går lite väl fort nu.

Men på något sätt tillåter man sig själv nu att bara vara,

utan en massa krav och osäkerhet man hade förut.

Fast kommer ihåg när en ungdom för första gången tilltalade mig som tant,

och i butikerna började säga: damen... ;-)

Det kom lite som en chock

och insikt om att ja, jag har nog blivit lite äldre.

Men det har sina fördelar också, yngre bl.a. håller upp dörrar och hissdörrar osv. ;-)

Ja, det är bra om man är nöjd med den ålder man har, både gammal och ung.

Kramar



2008-11-27 @ 22:49:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Maria

Godnatt och sovgott !

Kram Maria

2008-11-28 @ 00:25:07
URL: http://hippamorsan.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Kikar in för att säga Godmorgon o önska dig en skön fredag!

Kramen!

2008-11-28 @ 06:30:31
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja det där var en svår fråga. Jag tycker nog som nån skrivit att var ålder har sin charm. Det är ju bara ett år sedan jag fyllde 40 men kan inte säja om det blivit bättre eller sämre efter. Har ju hänt en del under det dryga året.

Men visst har man när man kommer upp i ålder fått en erfarenhet som man inte hade vid 20. Ja inte jag i alla fall.

Må så gott nu & njut av helgen.

Kram

2008-11-28 @ 08:57:49
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: soffie

en goo fredag önskar jag dej

2008-11-28 @ 10:16:26
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: britten

kan undra vad min gode vän gör idag....?..

2008-11-28 @ 11:25:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Maria

Kloka och tänkvärda ord!

Ja,jag är i den åldern då livet ska börja..över 40,

men vissa dagar så kan jag känna mig väldigt gammal typ 80,kanske beror på att jag har så mycket livserfarenhet..har varit med om en hel del svåra saker i livet som har format mig..alltför mycket har det livit tycker jag,men man lär sig väl genom svårigheterna också.Andra dagar så kan jag känna mig som 25 år,dessa dagar mår jag ganska bra med mig själv.Ja livet har varit ganska hårdhänt med mig tyvärr,mn på något sätt så har jag funnit styrkan att orka leva vidare.



Personligen så tyckte jag väl att åren mellan 20-40 var bäst..tonårstiden var en väldigt stormig tid så den vill man väl inte ha tillbaka kanske...



Talade med min far idag och han har överlevt både cancer och hjärtoperation(bypass)och han är så pigg för sin ålder..han fyller 78år,men vi kan tala om nästan allting,jag tänker aldrig på hans ålder.Har alltid trivts med dom som är äldre än mig och "gamla"människor som har livserfarenhet och kan berätta om svunna tider hur det var då.Tror att får man vara frisk och ha hälsan så spelar nog åldern ingen roll,mår man bara bra med sig själv är väl huvudsaken.



Så vacker ros på bilden,tycker mycket om rosor!

Tack så väldigt mycket för ditt besök hos mig och för dina vama,fina och tröstande ord,blev väldigt glad!Hoppas du får en fin fortsaättning på dagen!



Kram Maria



2008-11-28 @ 15:12:33
URL: http://ann-jeanette.blogspot.com
Postat av: Maria

Hoppsan lite stavfel smög sig in här och där eller så tappade vissa ord någon bokstav,men du förstår nog att läsa det jag skrivit ändå.=)

Har så bråttom med tangenterna så jag tappar en del bokstäver.=)



Jag länkar gärna till dig om det går bra,

må så gott!



Kram Maria

2008-11-28 @ 15:22:50
URL: http://ann-jeanette.blogspot.com
Postat av: Anna-Carin

Hej!Jag tror att mitt liv bara kan bli bättre ju äldre jag blir.Fast jag längtar så klart till min pension om sådär en 22 år :-)

Ha en bra helg // Anna-Carin

2008-11-28 @ 22:41:04
Postat av: Pialotta

Samma här.. starkare som person och nu gör jag allt som jag själv har list med, går absolut inte i någons ledband längre.

Annars är väl 30-40 den bästaste åldern, tycker jag.. nu räknar man ner lite.. eller?

Kram på dig o ha det gott..

2008-11-29 @ 00:58:36
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Jag trivs som nybliven 50 åring... Det är bara det att det tyvärr börjar kännas lite i kroppen.... Du vet ..man kan inte läsa en innehållsförteckning utan glasögon... lite stel i ryggen på morgonen...o.s.v......Men huvudet blir aldrig mer än 25........

Kram

Margaretha

2008-11-29 @ 10:24:16
URL: http://catfriend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0