Tur och retur med ånglok.


Mysigt att det finns kvar lite gamla stationer. Man blir lite nostalgisk när man träder in i en sådan gammal station för att köpa biljetter på gammalt vis. De sitter i luckan och det ser precis ut som när jag var barn. Jättemysigt.

Sedan kommer loket med alla sina gamla vagnar. Det här loket går mellan Mariefred och Läggesta.
Resan tar 45 min tur och retur.



Olle och Maja tyckte att det var så kul.  Konduktören gick runt och klippte biljetter både dit och på återresan  och småpratade lite kaxigt. Tåget gick i ca  30- 40 km i timman, så vi hann med att se en massa natur och djur under resans gång. Till återresan så växlade loket om. På vissa ställen hördes  ångvisslan, till barnens stora glädje.



I den här vagnen som Maja och Olle sitter i, kunde man sitta 11 personer på varje sida.
Kanske tur att det inte tog längre tid, för då hade vi nog fått träsmaken i baken.



Ja förr var det kanske  lite högre moral. Men skylten var kul. Det var en trevlig liten tripp.

Det var  en sådan härlig lukt. Gillar oxå det vackra virket i vagnarna.

Det är ju lite annorlunda än den vanliga pendeln.  Även om stolarna är skönare idag, så var det mysigare med det gamla loket.

Jag hörde på Karlavagen härom kvällen att de har ett liknande tåg i Uppsala. Gillar när de behåller lite gammalt kvar.

Var god tag plats, dörrarna stängs!  

Kommentarer
Postat av: britten...

sista gången pappa hälsade på oss så åpkte vi till

Mariefred för att åka tåget men just då så hade dom av någon anledning stängt, men jag minns att vi tyckte det var trevligt ändå....vilka härliga bilder och såsöta barnbarne´n är......hoppas ni har det gött i dag...kram

2009-08-20 @ 13:47:12
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anna

Men så käckt och trevligt..underbar utflykt kan jag tro..elegant liksom..fin-utflykt..söta barn Inger..goa..så goa..

2009-08-20 @ 18:58:05
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Visst är det kul med nostalgi tåg.

Tur att de sparar för våra barn och barnbarn.

Kram Ingrid

2009-08-20 @ 20:11:27
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: britten...

Hoppas det belv en låååååång och trevlig dag för er....det blev inget bad för mig..ont !....Du så lik dig Maja är...

2009-08-20 @ 20:27:41
Postat av: Inger Maryissa

Tack min Majelds-vän för din kommentar hos mig och för dina goa rader.



Ja, man blir nostalgisk när man ser och träder in i gamla tågstationer.

Kommer ihåg en del som fanns när jag växte upp,

och speciellt när vi åkte till Norrland eller andra platser när jag växte upp.

Och det kommer nu minnen...mysigt...

Det speciella och rogivande tågdunkandet,

och tänk så mycket man hann se av det man åkte förbi då,

eftersom tågen inte var lika snabba då som nu, och även stannade på fler platser.



Och konduktören som gick omkring och klippte hål i biljetterna,

och vi barn hade egna barnbiljetter och det var så spännande att räcka fram dem till "farbror konduktören"



Mysiga bilder du visar oss här och av de gamla tågen.



När jag jobbade på Roslagsbanan i början av 70-talet så hade de sådana tåg ibland som du visar på bilderna,

och det var så kul att åka med dem.

Men de användes nog mest då på somrarna och för turisternas skull.



Stor kram till dig

2009-08-20 @ 21:48:12
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

Vilken underbar tur ni gjort!

Rara barn är det med!

Kramen!

2009-08-20 @ 23:17:51
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hejsan , detta är väl hos Inger Skoogh ?

Hälsa lillebror Thomas från Gutta.

2009-08-21 @ 08:12:43
Postat av: soffie

hahaha vilken skylt å va fina bilder på barnen,vilken rolig utflykt å att få åka ånglok med,

Ha en härlig fredag

2009-08-21 @ 09:20:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marma

Vad glad jag bliev när jag upptäckte att du är tillbaka!

Trevlig helg/marma

2009-08-21 @ 16:37:29
URL: http://marmagda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0