Alzheimers sjukdom



Hittade denna på bokrean, förra veckan. Jag kan varmt rekommendera den till alla.

Alzheimers  sjukdom har uppkallats efter en tysk forkare som var den förste som beskrev symtomen och den bakomliggande hjärnskadans karaktär. Alois Alzheimer tjänstgjorde som psykiater i Frankfort am Main och kom så småningom att arbeta i Munchen.

I boken finns berättelser om och möten med människor som på olika sätt har någonting att berätta om Alzheimers sjukdom, Om hur det är att leva med sjukdomen eller nära någon som är drabbad.

Efter berättelserna finns frågor och svar om sjukdomen. Boken avslutas med faktakapitel som innehåller en övergripande beskrivning av hjärnan och minnesfunktionen.

Boken är skriven för dig som vill eller behöver veta något om Alzheimers sjukdom. För den som redan kan och vet kan den komplettera bilden av den sjukdom som har  blivit en av våra stora folksjukdomar.

Sven Wollter har kommit Alzheimers sjukdom nära, i verkliga livet och genom filmen "En sång för Martin"


Känna respekt, ha medkänsla och förmåga till inlevelse i  andras problem, Det är så vi kan vara till hjälp och stöd och på så sätt oxå hantera den egna relationen till den som är sjuk, säger Sven Wollter.

Sven Wollter är överens med diktaren Erik Blomberg och reciterar  honom ofta:

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där  intet mörker är.


I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt, som ljuset
med bävan längtar till.


Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.


Mer glädje och mindre rädsla är Sven Wollters rekommendation.

Alzheimers berör alla.

Även om man inte har någon nära eller anhörig så vill jag varmt rekommendera er att läsa denna boken.
Lättläst och så sann.

Ha en bra dag alla fina bloggisar och ni som tar en tittin..

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Alzheimers sjukdom måste vara så jobbigt att ha.

Både för den drabbade och för de anhöriga.

Ja, det är viktigt att känna respekt och förmåga till inlevelse i andras problem.

En så vacker dikt av Erik Blomberg.

Ha en fin fortsatt kväll och dag imorgon.

Kramar

2009-03-05 @ 23:03:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Thalina

Jag såg filmen med Sven Wollter och den var jättebra.Måste vara svårt både för de som är drabbade och anhöriga.Vacker dikt.

Kram Thalina

2009-03-06 @ 07:09:28
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Cina

Tack för att du tog upp ämnet Alzeimers i din blogg!

Ska försöka få tag i boken.

Mycket vacker dikt må jag säga!

Tack!!!



Kramen

2009-03-06 @ 08:02:32
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: britten

ummm jag hittade den i går...orkade inte riktigt i går kväll, det är så mycket somkommer så nära känner jag men jag ska ta tag i den.../ kram

2009-03-06 @ 08:08:54
Postat av: Maria

Jo, helgen i Sto var jättetrevlig och som du såg så hann vi med en hel del.

Tack för kommentaren om kortet!

Jag hoppar nog över den rekommenderade boken så länge, jag har lite svårt för att läsa om problem som kanske komma skall.

KraM

2009-03-06 @ 08:59:12
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: britten

jo den stora mässan är längre fram ..kansk ekan vi gå tillsammans.../ kram och ha en gooo helg ...måste traggla mig igenom svåra svåra läxan nu ...

2009-03-06 @ 13:29:13
Postat av: Pialotta

Alzheimers sjukdom är en sjukdom som berör och har vi inte kunskapen är det svårt att veta hur man ska bete sig.. Bra bokval:-)

Ha de fint Inger o tralla på i kväll då.. eller tar du dig ett och annat danssteg:-)

Kramar från Skåne

2009-03-06 @ 15:26:01
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: ssoffie

å den är verkligen hemsk den sjukdomen jag arbetade på en avdelning för dementa å det va så hemskt för anhöriga att se sina kära bli helknepiga,

men som tur är lider de sällan av det själva bara i början,

men det är en grym sjukdom,

ha en bra kväll å tack för boktips

2009-03-06 @ 19:51:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Har sett den filmen och den är ju bara sååååå vacker....

2009-03-06 @ 20:20:29
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Eller; jag hoppas du sover på söta örat än! Luften gick ur mig igår...normal reaktion kanske?!

Så vackra ord hos dig! Jag har den hemska sjukdomen väldigt nära inpå mig...min älskade faster i Uppsala, den enda jag har kvar och som alltid varit min extramamma, hennes man bor nu på särskilt boende...så sorgligt, så sorgligt!

Kramen!

Ragnvi

2009-03-07 @ 05:45:57
URL: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0