Prylar..

 

 Dessa burkar kommer från svärmor. Det är 12 burkar som hör samman. Men vid bodelning så
delade bröderna och tog 4 delar var. Det var jättebra tycker jag. Dels tar det
stor plats om man ska ha 12 delar stå framme. Sedan tyckte alla tre om dessa.

När man går i olika affärer och loppmarknader så finns det hur mycket som helst
av gammalt porslin,  en del fina och mycket skräp. Kul att gå och titta och
jämföra priser. Kul när man hittar något fynd,,och något man känner igen.

Många som har bodelning kör nog det mesta till dessa affärer. Då känns det bra,
att man slipper kasta det på tippen. Bra på sitt vis.

Men många gånger synd att inte den yngre generationen inte vill ha något.
Utan de handlar nytt på IKEA.

Tänk så mycket man har samlat på sig genom åren. Både kul och jobbigt!!

  

Förr sparade man både pengar och prylar till boet.

Syrran och jag hade varsin brudkista på vinden, som vi lade ner prylar i, lakan, dukar, porslin mm.
Sedan gick vi upp med jämna mellanrum och jämförde vad vi hade, det var jättekul.


Sedan skulle  allt namnas, både lakan, handdukar, linnédukar osv. Brudlakanen skulle vara extra fina.
Jag var med i en linnéring,  jag betalade en summa till en manufakturaffär varje månad. Sedan hämtade jag ut varor efter ett antal månader. Det var lottdragning vilken månad man fick hämta ut.

På den tiden var det överlakan och underlakan, både skulle namnas, vet oxå att jag köpte Tuppens lakansväv och sydde några lakan. Men det var enklare att köpa färdiga med en bård  och bara namna, både över  och underlakan. Sedan buntade jag ihop 2 underlakan och 2 överlakan och band ett rött sidenband kring. Så det låg i fina högar i linnéskåpet.  Jag kan inte förstå att jag orkade hålla på så, men det var fint då.



  Det var en annan tid!  Som inte finns idag!


Ja detta var bara en tillbakablick från början av 60-talet.  Kanske känner någon  igen sig.

Eller var jag knäpp!

Ha en fin helg!

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh Inger vad jag känner igen det...och ler vid tanken. Det var en härlig tid ändå och man hade tid för sånt nu har man bara tid att sitta vid datorn, märkligt....

2010-02-19 @ 15:54:41
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Thalina

Allt det där känner jag igen och du Tuppens väveri låg här i Norrköping.Tror att jag har några kökshanddukar kvar som jag namnat.Kram Thalina

2010-02-19 @ 16:30:25
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Ingrid ♥

Otroligt vackra burkar

Kram Ingrid

2010-02-19 @ 19:57:07
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: britten sa....

godkväller...samma burkar har jag..fick ärva mormors burkar och dom står så fint i Holmträsk...jag tror att jag varlite i skarven där av det du berättar..jag gick ju husmoderskolan eller hemtekniska som dom ändrade namnet till och då var det ju lite den gamla skolan att namna vävda lakan och handukar och så men sen gick det liksom upp i rök på nåt vis..men jag har alltid gillat linne och helst manglade ...buntade kommer jag ihåg att mormor gjorde..kul inlägg vännen.....nu tittar vi på hockey ..kram vännen

2010-02-19 @ 21:06:57
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Mysiga burkar !

Det fanns så fina burkar förr tycker jag.

Och ja, kul är också att gå på loppmarkander och man kan hitta mycket intressant och fint.

Det var mycket som jag hade velat ta med mig hem från min mammas lägenhet, men kunde inte,

så det jag inte kunde ta gick till sådana affärer.



Kul det du berättade om din och din systers brudkista.

det har jag aldrig haft.

och ja, så fina lakan, handukar osv man hade och gjorde förr och som namnades.

Känner igen en del av detta.

Mysig nostalgi.



Stora kramar

2010-02-19 @ 23:36:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: annette

Tror inte det skiljer så mkt i ålder mellan oss men i min s.k familj förekom tyvärr inget sådant, tycker det var så fint med kompisar som samlade på sig en massa saker och sedan hade en massa fint när dom flyttade hemifrån.

Idag är det annorlunda, det köps och slängs i en aldrig sinnande fart, tur att en del hamnar på loppisar och annat så andra kan ha glädje och nytta av alla fina saker.

Dom burkarna är väldigt vackra, skulle gärna ha några själv!



Ha en skön lördag!



annette

2010-02-20 @ 08:43:33
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Var bara lugn, jag är inte i solen, sitter här och har antagligen samma snöoväder som Du har;)

Fantasin drar iväg iband!



Ha det gott!



Kram

2010-02-20 @ 12:10:15
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Har Ni inte fått kaoset ännu, här känns det som en belägrad stad, inte mkt som fungerar, nu har man t.om börjat öppna fotbollsplaner nära city som parkeringsplatser för man klarar inte av att ploga gatorna;)



Kram

2010-02-20 @ 12:42:43
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Margaretha

Vet du....jag har till och med en "krustång"....en sån där mojäng som man krusade knytbanden på örngotten... Det är roligt att spara på en del saker... Tänk så fint det såg ut i linneskåpen för....hmmm..det gör det inte i mitt kan jag erkänna... ;o)

Kram på dig

Margaretha

2010-02-20 @ 16:35:34
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag har också 4 liknande burkar, men alla i den större storleken. De är efter min morfar tror jag och det står Kaffe, socker, havregryn och risgryn på dem. Risgryn känns lite udda när de är så gamla.

Brudkista hade jag också, men det var ingen riktig kista, utan en låda där jag samlade allt jag skulle ha till mitt första egna hem.

2010-02-20 @ 16:44:51
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0