Julgranen på skeppsbron!!

image71


Javisst är den fin granen på Skeppsbron!


Om en vecka är det Julafton!

Det är många som jobbar och grejar nu veckan före julen. Många har djupa veck i pannan, hur ska jag hinna, det och det. För det ska bli så trevligt och mysigt att få träffa hela släkten, och alla kommer...

Men det är ju så att släkten växer, den blir större och större. Barnen skaffar livskamrater, de får barn och barnbarn. Många skiljer sig. Hur gör man då? Vem ska  vi vara med i år, på julen. Mina eller dina föräldrar. Båda kanske oxå skilt sig. Sedan kanske de har delad  vårdnad om barnen, de har barnen varsin jul. Men de kanske kommer så bra överens så de firar tillsammans, Det är ju trevligt och bra, men hur många år går det. Ja, den andra kanske träffar en ny livskamrat och vill fira med den. Lite varning för "TOMTEN   ÄR  FAR  TILL  ALLA  BARNEN  HÄR"

Sedan måste vi bjuda farmor, farfar, mormor och morfar.
Sedan bor en del långt borta, så de måste sova över.....
Men det är ju inte så att alla måste träffas på just själva JULAFTON, visst det är trevligt. Men det finns andra dagar, både i jul, nyår och ja hela året. Viktigast är att det blir bra för barnen, tycker jag. Att de får vara med mamma och pappa, eller en av dom. Jag tror att de allra flesta tycker att det är jobbigt att träffa upp till kanske 10-20 personer på själva julafton.  Är det då oxå många mindre barn, så blir det lätt bara en massa slit och släng med papper.
Sedan ska man äta mitt uppe i alltihopa.

När ens barn blivet vuxna och flyttat hemifrån, så vill de ju fira jul med sin parter. Och kanske den vill vara med sina föräldrar. På så vis kanske man bara kan träffa sitt ena barn med familj på julafton. Och sedan året därpå kanske de kan växla, om man har tur, annars får man sitta själv.

Men när man kommit upp i en ålder och barnen har fått sina familjer, och man vet att de har det bra. Då ska de inte ha på sitt samvete att man sitter hemma och tjurar  för att de inte kommer, eller för att man inte blir ditbjuden.
Man måste ha en diskussion kring detta.

Min kära man och jag vi firar jul ett år hemma i Stockholm och det andra året i Linköping. Sedan om vi inte kan träffa barnen på själva julafton så tycker vi att det går lika bra en annan dag. Vi tycker att det blir lugnt och skönt.

I år jobbar jag halva julafton oxå. Men sedan   ska vi äta lite julmat.  På kvällen sedan åker vi till kyrkan på Julbön. Det är jättefint till julen. Detta istället för julotta, för det tycker vi är lite för tidigt.
Sedan på Juldagen ska vi gå till makens äldsta son med familj, då även den yngre sonen kommer dit med sin familj. Då har de båda varit med sina flickvänners familjer på själva julafton. Så blir det i år. Vi tar ett år i taget. Det passar oss perfekt. Alla är nöjda och glada.

Ner till Linköping åker vi på fredag och träffar mina barn och barnbarn. Och det ska bli trevligt. Det var den dagen som passade bäst i år. Alla har ju sina arbetstider och andra släktingar och ex föräldrar att träffa.

Ja nog har det blivet konstigt, det är många att ta hänsyn till ju äldre man blir. Tänk när man var liten på 50-talet. Då var det bara mamma,pappa, syskon mormor och morfar i regel. men idag är det lite annorlunda.
Det är nog många som inte tänker på det.  Det ska vara självklart att alla ska träffas....

Sedan finns det dom som inte har egna barn. Och dom är väldigt många. Men jag tror att de finner sin egen fina julafton med egna  traditioner. Som kan vara minst lika fina....

Hur många människor som inte har någon, varken på julafton eller någon annan dag.  Så vad är det om man inte varje år träffar hela släkten. Och i hur många familjer blir det jättekul, att träffa alla....på en gång...

Nej, alla jular måste få vara olika. Alla är bra på sitt vis. Den blir vad man gör den til

Längtar till julen med dess stämning med alla ljusen, musiken, och lite god mat, det blir en lugn och skön jul i år oxå bara vi får vara friska och krya . Ja det sista lät klyschigt, men det är faktiskt sant.. Har vi inte hälsan, är inget annat något värt.....

Ja, det var det här jag låg och tänkte på och inte kunde somna, därav den sena timman. Nu tror jag att John Blund kommer till mig oxå...

Natti Natti!!!!

Kommentarer
Postat av: Britten

Ja du min bästa vän.
Visst håller jag med dig som vanligt.
Julen är för mig en tid av eftertanke, lugn och ro.
jag har försökt att göra den till det, för det är länge sedan jag insåg att dom flesta glömt bort varför vi firar jul och gort den till något annat.
i år kommer jag att vara alldelns ensam på julafton och det gör mig inte ett dugg.

Titar lite på tv, tar en promenad genom ett vackert Stockholm, äter litejulmat ocg går sedan på julotta.

Hoppas du sover gott nu...

2007-12-17 @ 06:00:52
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Mia

Precis! Julen blir vad vi gör den till...*L* Ha en skön måndag, Inger!

2007-12-17 @ 09:47:00
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jo, absolut julen som mycket annat, blir vad man gör den till.
Själv har jag aldrig varit med om stora släktträffar vid jul, och jag har aldrig lärt känna mina släktinger, inte ens mina mor
och farföräldrar.
Så när jag var barn så firades julen bara tillsammans med vår familj.
Men när min dotter växte upp så blev det annorlunda då hon och jag firade jul med mina tre syskon ( så länge de levde ) och tillsammans med mina föräldrar, min dotters morförälrar.
Och vi hade fina jular tillsammans som vi oftast firade hemma hos mig och min dotter.
Nu är även mina föräldrar borta, och min dotter är gift så det har blivit lite annorlunda.
Ha det så gott, och hoppas solen skiner lika fint hos dig som den gör här idag.
Kram

2007-12-17 @ 12:51:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Sofie

Oj vilken fin gran :) den skulle man haft i trädgården ;)

2007-12-17 @ 13:58:06
URL: http://sgradin.blogg.se
Postat av: Maria

Jo det blir ett himmla rännande på jul ofta. Vi gör som så nu att vi är hos min äldre syster, hon har bäst med plats. Där träffas jag mina syskon med familjer & även då min hund, min mamma & en faster till oss som blev änka i nyår som var. Vi blir 16 stycken där. Sedan har vi skippat en del mat på julbordet oxå. Vi har lite av ett knytt kalas, annars blir det ju så mycke för den man är hos. Jag ska ju jobba julaftons natten så jag sticker lite tidigare, slipper disken..fniss.
Vilken vacker gran, rejäl måste jag säja.
Ha så bra nu.

2007-12-17 @ 14:18:02
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Anki

Jöss vad stor och hög gran var!! Har aldrig sett så hög!! Hehe..

2007-12-17 @ 19:19:34
URL: http://www.markman.be
Postat av: Elin

Nu när jag läst klart ditt inlägg blev jag aldeles fruktansvärt sugen på jul. Längtar verkligen dit. Det finns inget underbarare ljus än det från adventstjärnor och stakar runt om i lägenheten. Finns inget bättre än jul med familjen :-)

2007-12-17 @ 20:00:11
URL: http://elinsointressanta.blogg.se
Postat av: cilla

Jo det är sant som du skriver! Det kan ju bli otroligt jobbigt för barnen om de ska skyfflas mellan 2 olika hem på julafton. Det är inte lätt för dagens ungar! Och alla ensamma människor/bostadslösa som i flera veckor fått se och känna av julstress från andra människor. Det är en fin tid men även en väldigt känsloladdad tid för många tror jag.

2007-12-17 @ 20:09:25
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Sus i dus

Men den granen var då verkligen stor och ståtlig! Mycket fin må jag säga!
Kram Sus

2007-12-17 @ 21:41:46
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: cilla

Ta med mina varmaste julkramar på julafton till de boende på ditt jobb! Längesedan jag träffade dom

2007-12-17 @ 22:40:12
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Så var det och så är det för så många.. den där julaftonen är helig för många och massor blir stressade bara av tanken att inte kunna dela sig mitt itu för att vara alla till lags.. Så skönt nu tycker jag att min jul går i lugna trygga tecken..
Ha de gott o duuuu visst är er julgran stor o fin:-)
Kram på dig

2007-12-18 @ 10:42:55
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Tack för att du tittade in hos mig! Granen på skeppsbron är mycket tjusig. När jag ser den, minns jag julmarknaden i gamla stan, då jag bodde i Solna.
Det var härliga tider! Det knastrade under permobilen av snön på marken. Glöggen fick mig att hålla värmen. Här nere i Skåne blir det bara en grön och blåsig julhelg förmodar jag. Idag är det kallt fast det nog bara är 0gradigt, men det är blåsten som gör att det känns kallare./Må så bra och som sagt: Det blir jul även i år, så varför jäkta...Kram!

2007-12-18 @ 12:23:59
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Jag tycker julen är jobbig,så mycket onödig stress.Hade vi gott om pengar satt vi på ett plan till Gran Canaria.Där får man lugn och ro :-)
Ha en bra dag/ Anna-Carin

2007-12-18 @ 13:04:54
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Cina

Tänk så rätt du har iallat du har skrivit!
Och vilken underbar gran du har fotat!
Kramen//Cina

2007-12-18 @ 21:28:08
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: ejmis

Kul att du tittade in hos mig =)
Vilket bra inlägg du skrivit här! Vi firar så lugnt vi bara kan i jul och tycker inte att det är hela världen om man inte kan träffa alla precis på julafton. Det handlar väl egentligen om att ha möjlighet att träffa nära och kära hela året ,när det passar, och inte precis stressa och få dåligt samvete under julafton.

2007-12-19 @ 10:17:21
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Härlig julegran.. godmiddag förresten:-)
Trevlig dag önskar jag dig..
Tjingelong nu springer jag ut i julens motiv..

2007-12-19 @ 12:10:38
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0