MINA VÄNNER !!

341127-52



Hittade min gamla " vännerbok", kommer ni ihåg att vi hade det i skolan. Man skrev i varandras böcker.
Själv gick jag i mellanstadiet. Så det har gått många år.

I boken skrev man; namn, adress, tel, när man var född.  Ögonfärg, längd och vikt  , hur många syskon man hade. Det roligaste skolämnet, om man spelar något. Den bästa  film jag sett,  min filmidol. Den bästa bok jag läst. Idrottsgren jag är intresserad av. Idrottsstjärna jag är intresserad av.
Blomma jag tycker om, Djur jag tycker om. Färg jag tycker om. den godaste mat jag tycker om.
Vad jag avskyr mest. Min högsta önskan. Vad vill jag bli.... osv....

Sedan satte en del upp ett foto på sig...

Sammanfattningsvis. så var det väl att de flesta hade Elvis och Tommy Steele som idoler.. även Pat Boone var populär. Idrottsstjärna var övergående Dan Waern, maträtter var  ofta rotmos, köttbullar,kåldolmar, kalops, fläsk och potatis,. Även på ´den tiden så var det man avskyr mest; att bli sjuk, högsta önskan  att få vara frisk.
Jag tror säkert att denna bok är 50 år gammal.  Så egentligen har det inte ändrat sig så mycket.

Det roliga tycker jag är att båda min mamma och pappa har skrivet i boken.

Har du kvar din poesibok eller vännerbok. Jag blev varm om hjärtat när jag hittade min.

Ha en bra vecka!!

Kommentarer
Postat av: Britten

nä jag har inte kvar någon vän bok tyvärr, men en poesibok sönderläst och sliten...en kär gammal vän...på tal om ditt förra inlägg jag håller med dig om edhins böcker ...jag är så glad för den boken som jag fick...

kram

2007-12-03 @ 19:02:02
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Men vad kul att du skrev om detta.
Jag hade också en sådan bok, eller ett par stycken,så jag ska nog ta och leta fram dem.
I en skrevs även små gulliga verser.
Känner också igen det som skrevs i din om namn, adress, ögon och hårfärg, intressen osv.
Undrar om det finns sådana böcker idag...
Vad roligt det är att vi i våra bloggar återupplivar dessa mysiga minnen.
Kram

2007-12-03 @ 21:45:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Angående poesiböckerna,kommer ni ihåg den här versen, som nog var den vanligaste och enklaste att komma ihåg.

Hittåt grabbar och
köp lotter
Högsta vinsten
Karlssons dotter...

ja inte Karlsson på mig, men man skrev ju det efternamnet som ägaren hette till boken-
Det var tider det.
Ha en bra dag! Kram Inger

2007-12-04 @ 11:09:27
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Nej de där poesi och vänböckerna har jag inte kvar.. vi flyttade så många gånger då jag var barn.. så synd att de inte finns i mina ägor.. hade ett antal:-)
Gamla tider och nostalgi.. det du är livet på en pinne med Charlie Norrman:-)
Tjingelong du sköna..

2007-12-04 @ 14:43:41
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anna-Carin.s kafferep

Jag har aldrig haft någon vänner bok,låter väldigt kul,speciellt nu när det gått så många år.
Mvh Anna-Carin

2007-12-04 @ 15:12:12
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: cilla

har nog aldrig haft någon sån där vän bok, på landet där jag bodde hade jag mest pojk kompisar o de var ju inte så mycket för att hålla på med tjej grejer, det var lite andra tag, men jag kommer ihåg att jag saknade det mycket att ha flera tjej kompisar (vi var bara 2)och poesi, det var min syrra det, nä jag, jag vet inte, men böcker var inget för mig känns det som, tyvärr.
kram

2007-12-04 @ 23:17:42
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Mia

Vad roligt det hade varit om man hade haft kvar dom där böckerna! Men tyvärr...

2007-12-06 @ 17:39:59
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: annlie

vad kul att läsa att fler sparar på sina mina vänner och poesiböcker. Jag har hittat en poesibok till mitt barnbarn som är från 60-talet, ingen har skrivit i den
så jag föesöker hitta gamla barnverser att skriva in till henne. Mina vänner boken som jag hitta vid flytten är nu 40 år den plockas fram när jag fyller 50 så mina vänner får se vad de skrev

2008-02-16 @ 03:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0