Respektlöst!!

Ur gårdagen blad; satt och läste morgontidnigen,"Corren"....

Såg rubrik på rubrik hur anhörigas klagomål , hade sammanställs till en artikel.

Flera timmars väntan för att gå på toaletten, inget vak till döende och för lite personal.
Det är några av klagomålen  på äldreomsorgen.

Här är ett axplock av årets och fjolårets knappt hundratal klagomål.

"28 olika personal i juli"
En synskadad person som använder hemtjänst fem gånger per dag.
Klagar ej på personalen utan på antalet som kommer. Svårt för henne att känna igen så många personer.

"Inget vak till döende"
Anhöriga bad om vak på natten,fick svar att de ej fick beställa vak.
Den döende blev utan tillsyn, medan  nattpersonalen gick till andra i huset.

"Larmet fungerade inte"
Kvällen före julafton förra året ramlade en man över spisen i sin lägenhet och brännskadades. Han tryckte på
trygghetslarmet till det privata vårdbolaget, men larmet fungerade inte. Han låg två timmar innan han hasade sig till  en telefon.

"Tvingades kissa i blöja"
Tvingades göra sina behov i blöja eftersom det ej fanns tillräckligt  med personal. En kvinna som sitter i rullstol får vänta för det behövs 2 personal. Personalen gör sitt bästa, det är flera händer som behövs.

"Fick inte viktig medicin"
Den livsviktiga hjärtmedicinen hos kvinnan tog slut. Hemtjänsten hade missat att hämta ut ny.

"Undernärda får för lite mat"


"Inga aktiviteter alls"
En rullstolsburen kvinna på ett kommunalt boende vantrivs.   Bristen på social kontakt gör att hon mest sitter och
gråter och önskar att livet ska ta slut. Är det rimligt att sitta i rullstol framför ett matbord i 6 timmar.

"Pris går före kvaliteten"


Är det så här vi ska behandla den generation som byggt vårt värfärdssamhälle och som ej längre kan göra sin röst hörd!!

Om äldrevården sparar mer påverkas kvaliteten.

De privata utförarna är 20 procent billigare än kommunen.


5000 klagomål om året kommer in till vård och omsorgskontoret i X-stad.

Jag vill inte  gnälla. Hade tänkt  att jag skulle försöka att min blogg ska genomsyras  av positivitet.
Men kände att jag var tvungen att göra ett undantag.

VAD  HÅLLER  VI  PÅ  MED  I  VÅRT  VÄRFÄRDSSAMHÄLLE!!

När jag är övermätt, sluter jag mina ögon och hjärtat förvandlas till sten!
På det högsta steget av förbrukning, rikedom och lyx dör jag som "människa"!


Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! I mina ögon är det inte fel på personalen,för låg bemanning gör att personalen glömmer,för att de inte hinner med sitt jobb.Det är personalen som får ta skit när sådant här händer när det är kommunen det är fel på.Det är kommunen som har pengarna eller inte,underskott varje år!! I vår kommun får peronalen INTE ta in personal vid sjukdom,de får INTE ta in personal när någon har semester,flera nekas semester.Det får INTE anställas personal.Det är hemskt hur det har blivt med vården.Visst,det finns nötter inom vården som inte borde jobba med äldre.Så är det inom alla yrken.Det är 40 talisterna som får känna på,det är de och deras föräldrar som har byggt upp vårat samhälle.Våra politiker raserar det de har byggt upp.
Ha det bra och grubbla inte för mycket :-)
Mvh Anna-Carin

2007-11-06 @ 12:52:40
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Inger

Hej! Anna.Carin! Visst är det så! Det är synd om personalen. För de gör ett toppenjobb, de flesta. utan det är ju politikerna, som du säger som raserar det hela.
Vi får hoppas att det dröjer innan vi blir gamla. Kram

2007-11-06 @ 16:36:01
Postat av: Louise

mmmmm....skrämmande. Läste också (lite) i den tidningen, pratade runt artiklarna med en kollega....så stort och otäckt.
Törs inte bli gammal om man inte är rik och lyckas få plats på ett privat boende.
Slog ihop tidningen, diskade kaffemuggen och började jobba

:-(

2007-11-06 @ 18:00:51
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Det där har jag undrat länge.. Inte klokt som samhället har blivit.. de äldre måste få det mycket bättre NU med allt vad som behövs..
Mår så himla dåligt av allt man ser och läser i media.. Herre min ge det kan vara någon i just min närhet eller jag själv som blir drabbad.. Minns och glömmer aldrig, då min mormor var utan tillsyn en natt på äldreboendet.. hon "reste" ensam till sitt Lyckoland den natten..
vi som alltid var hos henne annars på dagarna och bad att de skulle ringa så fort det var något och då skulle vi komma, men det gick som det gick och ingen ska behöva "resa" ensam..
Blir så uprörd av allt det här som händer hela tiden med de äldre.. Har just varit på möte med omsorgsförvaltningen ang. min mamma, som är på sjukhuset efter en Hjärtoperation .. Vårdgarant och planering efter hemkomst.. hoppas det fungerar, men jag kommer att gå på nålar och ligger säkert som en rem på cyklen var dag..
Du får ursäkta men det här blev mycket:-)
Ha de fint.. välkommen in till mig om du vill, kan och har ork..
Tjingeling

2007-11-07 @ 14:44:09
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0