För med en enkel, tulipan, / och lite annat!

341127-84



Tulpan, är nog den blomma som många gillar. Och visst är den underbar denna  enkla blomma, som finns i så otroliga många fina färger.. Men den har en viss benägenhet att  och växa, och vingla iväg..

När du ser att de vill ge sig iväg åt alla olika håll. Ta då och skär av stjälken, så långt  ner du tycker..
Jag har börjat med det. ibland skär jag av bara några centimeter från själva blomman. Och har jag ett stort fång, så brukar jag sätta dessa i en ganska vid skål.. Bilden ovan har jag inte skuret så lång ner.. Ja man skär av blommorna, efter vad man väljer för skål..eller låg vas.. och blommorna står mycket längre.."Lovar jag"
På detta vis så får du större glädje av dina tulpaner.. Sedan tycker jag, att det är fint ,med ett lågt blomarrangemang.

Fint att ha en tex låg glasskål på ett dukat matbord, man ser gästen bättre på andra sidan..
tänkte bara dela med mig av denna enkla åtgärd, istället för att reta sig på de vingliga blommorna som står åt alla olika håll.. Pröva!!


Ett annat problem som jag länge har irriterat mig på, är dessa förbaskade  glasburkar, typ rödbetor, gurka, ja det finns flera. Det är ju otroligt svårt att få upp dessa burkar. de sitter stenhårt. Man skulle behöva vara "muskelknutte" för att kunna öppna dessa. (Jag vet att det finns öppnare att sätta upp).. Men ska man inte kunna öppna dem utan öppnare, det är jättedåligt tycker jag. Tänk så många gamla och andra med ledproblem..
Sedan finns det hur mycket som helst med förpackningar som det är ett elände att få upp. De är inplastade så hårt om produkten, så man måste ta till kniv eller sax, till följd att man själv skadar sig..
För att inte tala om alla vassa konservburkar, majs, bönor, makrillburkar m.m mm.
Det går nästan inte en gång, utan att jag måste skära mig.. Kan de inte ha något annat material..
Det gäller även dessa tvålpumpar, som många gånger är svåra att öppna, man måste nästan bryta sönder burken.Eller är det bara jag som är så himla oteknisk. Det gäller särskilt de billiga pumparna...

Men fyy, vad jag gnällde, här nu på morgonkvisten. Men är det bara jag som retar upp mig på detta..Eller finns det flera som blir irriterade på förpackningar..



Tänk nu är det helg igen. Veckan springer iväg fort som vanligt. Jag vill önska er alla trevliga bloggvänner en riktigt trevlig och skön helg. Själv ska jag arbeta hela helgen.. Men kanske får något tillfälle att göra en titt hos er..


När du gästar dina vänner
och bjuds på allt vad du
behöver för din välfärd
känner du dig tacksam för detta.
Gör detsamma med livet.

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Håller på dig det där med burkar och annat som ska upp.. fy bubblan vad det är jobbigt:-(
jag har en bra öppnare, annars hade jag inte haft kraften till att öppna de där.
Jag tycker det är dåligt i batteriladdare och musen oxså att få upp och ner de där grejerna:-)
Tulpaner är så vackra blommor och visst ska man skära och omvårda de där.. helst ställa dom kallt över natten oxså..
Ha de fint.. nu svänger vi loss inför kvälen.. danseskorna ska förberedas med sko och klämkräm, klänningen ska luftas och golvet ska såpas:-)
hej o awej nu svänger jag runt hörnet..
Tjing

2008-02-01 @ 10:34:23
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Kerstin

Det är ett elände med förpackningar av olika slag som är snudd på omöjliga att öppna,har retat mig länge på det! Vilka vackra tulpaner!Lade märke till duken också som var så fin!Jag instämmer i din kommentar om tacksamhet!Mitt motto är: Var tacksam för allt du har istället för att sakna det som fattas...Önskar dig också en bra helg om än du är på jobbet! Kramar!

2008-02-01 @ 10:47:48
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Jag gillar oxå tulpaner, det är vår!
Och de j-vla locken blir jag tokiga på...
Så jag håller med dig !
Ha en bra fredag.

2008-02-01 @ 12:10:09
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Jag har samma problem med burkar och plast flaskor av alla de slag.

Ha en bra helg,jag ska också jobba.

Kram//Anna-Carin

2008-02-01 @ 13:59:31
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Kerstin

Hej igen! Läste ditt svar till mig och kände att jag vill dela med mig en sak till dig. Apropå att du blivit bättre på att njuta av stunden och prioritera bort onödigt. Här kommer några visdomsord: De människor som fått ut mest av livet är inte de som har levt ett sekel utan de som har levt varje minut./Sidonie Colette. Var inte det tänkvärt så säj? Ha det så bra! Kram på dig/Kerstin!

2008-02-01 @ 14:18:56
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, tulpaner är verkligen vackra blommor och kan ha så många olika färger osv.
Tack för tipsen, det ska jag prova.
Det med förpackning eller glasburkar som är svåra att öppna känner jag till också.
Många gånger har jag hållt på att försöka öppna glasburkar och fått hållt på länge med diverse knep till jag lyckats.
Och även jobbet att få tvålpumpar att funka när jag stått i duschen.
Ganska frustreraden...

Jätte-fin dikt i slutet av ditt inlägg.
Kram

2008-02-01 @ 14:29:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja där fick du med en massa sannnigar. Tulpaner är väl för härligt.Man kan verkligen ha dom på många sätt.Nu önskar jag dig en härlig kväll.:D

2008-02-01 @ 16:11:42
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: britten

ja det är många gånger jag svär över det där med burkarna..tulpaner frossar jag i nu dom är underbara..
visst är det märkligt att vi är så i symbios...jag skrev just om detta med att vara tacksam...

he det bra nu på H...kram

2008-02-01 @ 17:01:22
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Maria

Fredagskram till dig!

2008-02-01 @ 18:20:50
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Cina

Ja älskar tulpaner ialla de färger o arter....sååååå fint!
Ha nu en underbar helg!

Kramen

2008-02-01 @ 23:17:26
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Hej!
Javisst är tulpaner fint och jag gillar låga buketter. Förpackningar av olika slag kan jag också bli galen på emellanåt. De är verkligen inte i tiden med tanke på vår miljö.

Önskar dig ett par trevliga dagar på jobbet!

Titta gärna in på min nya sida, om du hinner, vill och kan.

Kram, jag tänker på dig ofta!

2008-02-02 @ 14:10:13
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Det är så fint med tulpaner.Du har helt rätt,det är Anita Lindblom som sjunger.Det var jag som skrev fel.Tack för att du på pekade min miss.

Ha en bra lördag

2008-02-02 @ 14:20:58
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Maria

Härligt med tulpaner, brukar unna mig en bukett varje vecka. Precis som på din bild har jag dom i ett höganäs kruka.
Hoppas du har en trevlig helg.

2008-02-02 @ 17:45:28
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Mia

Jag håller med dig!Vi kan åka till månen men inte fixa förpackningar som är lättöppnade... ;-)
Ääääälskar tulpaner!

2008-02-03 @ 11:13:13
URL: http://www.matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0