Intra.

341127-95



Hur är det att leva och bo i samhället när man har en utvecklingsstörning?
för att få svar på den frågan måste man fråga. Men det är inte alltid säkert att den utvecklingsstörde personen har något tal, men ändå kan förstå mycket. Personen har ju en livserfarenhet, som igen kan ta ifrån dem.

En person sa; "Det är svårt , förstår du, att förstå att jag inte kan förstå. Men det är ändå svårare att förstå att andra inte förstår, att jag inte kan förstå."

Vi är ju som alla andra- fast litet annorlunda oxå!

Utvecklingsstörd heter det!  -  Förståndshandikapp, säger en annan..

Reflektion!
Det upplevs viktigt at ha ett arbete. det är oxå ett sätt att uppleva sig själv som "normal", lika mycket värd som alla andra i samhället

Några principer;
är bra att ha i minnet när man arbetar med personer som behöver stöd och hjälp från andra;

1. Vi måste se varandra som medmänniskor. dvs, som subjekt inte som objekt.
2. Våra medmänniskor har resurser och förmågor att själva identifiera sina egna problem.
3. Dessa medmänniskor är kapabla att formulera egna mål och lösningar.
4. De kan även handla för att nå lösningar på problelmen och för att nå målen.

Självklart är problemen lika olika, har personen ett tal, så är det mycket enklare.
Alla har inte det..

Eftersom jag själv arbetar med dessa personer, så vet jag att det är väldigt olika hur de upplever sin vardag.
Vi är till för dessa personer i deras vardag.. Vi är deras språkrör ut i samhället..

Det självklara målet  är att de ska känna sig så delaktiga i samhället som det bara går efter deras egen förmåga.
Uppmunta till att ta egna initiativ.. Mycket uppmuntran och en massa humor.. är A och O..


Intra är en tidning om flerhandikapp och inlärningsvårigheter i kultur och samhälle.
Jag har tidigare tipsat om denna tidigare,,'

Ikväll glömmer jag inte att se "I en annan del av Köping"


Eftersom jag har jobbat hela helgen,så har jag ledig dag imorgon,, så då blir det sovmorgon...
Ha en fin vecka alla min fina bloggvänner!!

Kommentarer
Postat av: britten

Ja min fina
vän..Jag skriver ju under på allt du säger som vanligt.

Som gode man till en utav dina boende så vet ju jag vilken stor och viktig funktion du fyller, du har nog ingen aning om HUR viktig du är !

KRam ..njut av din lediga dag i morgon

2008-02-24 @ 19:23:10
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Soffie

Å vad bra skrivet.
Ha en bra ledighet imorrn.

2008-02-24 @ 19:43:39
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Hej!
Jag måste säga att du har alldeles rätt inställning och du ser hela människan. Du har också en förmåga att vara lyhörd och känna empati - något som är viktigt då man jobbar med människor . Alla har vi vårt värde. Jag tror att du finns där för dem då de behöver råd och stöd. Valen gör de själva utefter deras förmåga.

Må så bra i morgon min vän! Jag ska dona med mitt hem och få massage! Jag tar min sovmorgon på tisdag!

Kram/
EC

2008-02-24 @ 20:25:05
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Cina

Ja har oxå jobbat med handikappade, som presonlig ass till en kille med apergers. Och så har jag nu min anställning med autistiska barn utan tal. Men är ju då långtidssjukskriven just nu. Har även en brorsom har 3 barn vars 2 barn har DAMP/ADHD. Så man lever ganska så nära allt!

Kramen

2008-02-24 @ 21:07:05
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Pialotta

Du har ett viktigt jobb som inte alla passar till, men du är säkert en mycket passande person till det du brinner för. Jag såg just "I en annan del av Köping".. kollar alltid på det.
Ha det nu så skönt i morgon på din ledighet..
Stor kram till dig

2008-02-24 @ 21:11:33
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Kerstin

Instämmer helt och fullt i det du skriver idag! Tur att du jobbar med det du gör, du verkar vara en sån slags person som behövs i dessa sammanhang!Att ha en holistisk syn på människan tror jag är viktigt! Önskar dig nu en god natt och en skön sovmorgon/ledig dag imorgon! Varma kramar till dig du fina bloggvän!/Kerstin

2008-02-24 @ 22:19:32
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, nog borde alla oavsett funktionshinder ha en plats i samhället och känna att man är lika mycket värd som alla andra.
Att se människan inte bara de begränsningar en människa har.

Precis som du skrev hos mig att du inte kunde sova bumms,
så sitter jag här i tidiga morgontimmar då jag har åter igen en sömnlös natt och har inte kunnat sova alls.
Men ska se om jag nu kan sova snart.
Stor Kram

2008-02-25 @ 05:19:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: britten

Godmorgon min sköna ! vad gör du uppe ? du ska sova...
kram och njut av din ledig adag

2008-02-25 @ 07:41:50
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Kerstin

Hahaha, jag skrattade när jag läste att du är våg! Min mellersta dotter är också våg och har beslutsångest med jämna mellanrum. En gång stod hon vid glassdisken i modiga 15-20 min för att avgöra vilken glassort hon skulle bjuda på till dessert den dagen!Men precis som du så när hon väl har bestämt sig, kan ingenting rubba henne! Nytt mobilmärke skulle jag aldrig skaffa mig - får fortsätta köra på Nokia,orkar inte heller spendera en massa energi på att lära mig ett annat märke.Jag är nog av den sorten att jag inte spenderar mycket kraft på grejor,jag väljer annat i livet som betyder mycket mer för mig, såsom människor, relationer, upplevelser osv. Du är också en fin bloggvän till mig, känns som om jag "känner" dig lite redan, hur konstigt det än låter! Önskar dig en fin ledig dag idag! Varmaste kram till dig!/Kerstin

2008-02-25 @ 14:11:54
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Kan ju inte låta bli att skriva några rader igen.
Jag blev så glad över din kommentar i min blogg.
Vad kul det är med alla gemensamma minnen vi har från vår barndomsstad.
Kanske vi har träffats när vi var barn fast vi inte vet om det.
Stora Kramar till dig

2008-02-25 @ 14:31:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Bra skrivit! Jag har step i kväll och missar alltid det programmet!

Kram Sus

2008-02-25 @ 15:11:00
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: hjördis

Så bra skrivet, instämmer helt med vad du skriver. Min syster har samma jobb som du så jag har ju träffat en del av på henens jobb, jag tycker de är så härliga.....
Ha en fortsatt bra dag Kram // Hjördis

2008-02-25 @ 15:14:00
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0