Samla på snällhet


"det är det vi borde göra om vi är så där tjugo, sjuttio eller nittio".

Man får inte slarva med att vara snäll.

Grattis om du är tjugo. Grattis oxå om du är sjuttio.
I  just de där åldrarna är vi nämligen som lyckligast. Det har man nu mätt vetenskapligt.

På frågan vad det beror på att det verkar var så, finns just inget annat svar än att tjugoåringar tar det mesta lätt och sjuttioåringar tar det mesta med ro.

Ropa dock inte hej.
Man får inte vara lycklig, visar det sig. Lagom är bäst, som vanligt. De som känner sig extremt lyckliga lyckas inte lika bra i arbetslivet och med inkomsterna som de som har  det lite upp och lite ner ibland.

Halvlyckliga lever dessutom längre, det har man oxå mätt. Det behövs stunder av lycka, men vi behöver oxå känna oss lite olyckliga ibland, så verkar det vara.

En man på nittio pratar aldrig om att han är lycklig över ett långt liv. Inte heller olycklig. Han säger att han har det bra på sitt boende. De är snälla där..

Det är konstigt med livet,  säger han ofta. Nuförtiden är jag inte mycket till människa längre. det är många ensamma timmar. Och jag förstår inget av den här världen.  Utom fotboll, förstås..
Påfallande och märkligt är hur väl han minns alla de som varit snälla människor. Han återkommer  ständigt till dem.

Man borde samla på snälla människor att tänka på när man själv är på väg mot nittio och inte förstår något av den här världen mer, utom möjligen fotboll.

Man borde oxå se till att själv hamna i andra människors samlingar av snälla. Det kräver sin uppmärksamhet att inte slarva med det.. Man blir ofta förvånad över hur till enkla bagatellartade, obetänksamma saker som sägs eller görs växer till sig i människor och håller sig levande där.
Sådant som har att göra med att inte i ord och handling uppmärksamma andra, att inte ge plats och värde.

Snällhet är trendigt just nu. det skrivs till och med böcker  i konsten att vara snäll. det är bra. För att vara snäll behövs  lite skärpning och skarp uppmärksamhet på sig själv. Några är väl kanske naturbegåvningar.

Men för oss andra ligger små slarv-elakheter alltid och lurar.


Samla på snällhet, det är det vi borde göra  om vi så är tjugo, sjuttio eller nitti



Sammanfattat från en krönikör...
Ville delge er detta, tyckte det var så talande och intressant..

Om du frågar gamla hur de har de på ex. boende eller sjukhus, så säger de för det mesta:
De är så snälla här alla..
Fråga ett barn i förskolan eller 1:a klass. Min fröken är jättesnäll...

Min reflektion:,,
Vad det verkar så tycker ingen mellan 8-20 och 20-70 åringar inte att någon är snäll...
Eller har vi inte tid att tänka till " mitt i livet.". far vi bara fram och vill göra karriär..tänka på oss själva..
Jag tyckte artikeln var intressant...

Jag tycker att det finns många snälla människor... Dem är jag glad  över .....

Ha en fin måndag!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskar snällhet. Jag samlar faktiskt på det också.. försöker själv vara snäll. Kanske lyckas jag ibland. Trevligt inlägg...som alltid. :) Psst jag tror att du är väldigt snäll.

2008-02-25 @ 16:32:22
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: cilla

Ja jag hoppas att jag finns på några snällistor!!
Så mycket trevligare med snälla människor är dessa människor som kräver.
Undrar varför vissa människor nästan lägger in i sina rutiner att vara elaka, de tycker jag går bort. Nä framfr lite mera snällhet
kram

2008-02-25 @ 16:33:55
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Livet måste gå upp och ner,motgångar behövs,hur jobbiga de än må vara.Vilket tråkigt liv vi annars skulle ha.Lika på jobbet,det måste vara tufft för att det sedan ska kunna bli lite lugnare.Att vara snäll är inte svårt,vissa kan bara inte vara snäll hur de än gör.

Ha en bra måndag //Anna-Carin

2008-02-25 @ 17:05:58
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: britten

Ja jag säger numera ärligt och uppriktigt att " jag är snäll " jag står för det, jag tycker att det är vackert att vara snäll och precis som du säger något att sträva efter.

Förr och kanske lite nu också sp andväns ju ordet snäll lite som ett skällsord..är du snäll så är du dum ! snäll som en gammal kossa ! mm ..jag tycker att snäll är ett väldigt vackert ord..jag blir stolt när någon säger att jag är snäll..och som vanligt Inger vännen håller jag med dig...fram för mera snällhet..kram och tack för pratstunden..

2008-02-25 @ 17:30:50
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Mia

Visst är snällhet underbart? Det är egentligen inte så svårt heller, det gäller bara att undvika att vara elak :-)
Jag hoppas att jag aldrig är elak...

2008-02-25 @ 18:11:34
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Soffie

Mycket bra inlägg,
Ja snälla människor finns det nog gott om men tyvärr så visar många inte den sidan!

2008-02-25 @ 18:42:59
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Marie

Jag tycker också att det finns många snälla människor...men tyvärr också det motsatta...fast jag har mest goda erfarenheter

2008-02-25 @ 20:54:03
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Margaretha

En patient sa till mig idag...Tack för ditt trevliga bemötande! Skall man bli´glad eller ledsen?Hur bemöts folk i vården i vanliga fall????Jag menar att det e ju mitt jobb att få dom att känna sig trygga och omhändertagna!!!Det är inte av snällhet som jag behandlar någon med respekt....det e min förbannade skyldighet.
Vad jag menar är att det är ens skyldighet att vara "vardagssnäll" eller hur???
Tack för trevlig läsning
Margaretha

2008-02-25 @ 21:07:01
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Kerstin

Först det du skrev hos mig: Bakåtsträvare, jaha då är vi åtminstone två i den samlingen, nämligen du och jag!Hahaha,har fått "den titeln" ibland av vissa teknikfreak och jag precis som du bryr mig inte ett enda dugg! Sen till ditt inlägg idag: Jättebra ämne du tar upp och så viktigt! Det kostar så lite att behandla andra med värdighet och respekt. Att visa snällhet och vara vänlig. Om vi hade lite mer av den varan, skulle inte världen se ut som den gör! Om vi alla börjar hemma hos oss själva, i det lilla, så sprids det runt omkring oss en sfär av vänlighet...Jag har ett motto, att behandla andra såsom jag själv vill bli bemött! En god natt till dig nu och ha en fin tisdag! Varmaste kramen/Kerstin

2008-02-25 @ 22:54:43
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Intressanta funderingar.
Och ja, snällhet är värt att samla på, och empati.
Om det funnes dessa saker mera på vår jord, så mycket annorlunda mycket skulle vara då.
Jag är också så glad över alla snälla människor.
Stor Kram

2008-02-25 @ 23:16:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: maria

Intressant! Som tur är så håller begreppet snällhet på att ändras. Precis som du skriver börjar det vara inne med snällhet....
Förr likställdes det ofta med "dum" naiv och mesig.
Kul att man börjar bli lite hip och inne till slut då...hahaha! Jag är en sån där "snäll" människa! Du också Inger!!!!

2008-02-26 @ 00:29:35
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Maria

Det var ett intressant inlägg. Man vill ju gärna tro gott om sina medmänniskor men tyvärr finns det rötägg. För visst kan vi väl kosta på oss att vara snälla mot våra medmänniskor.
ha en bra tisdag.
Tjingeling

2008-02-26 @ 03:24:39
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Var som du vill bli bemött brikar jag tänka, ibland undrar man hur vissa tänker!?
Bra skrivet!!

2008-02-26 @ 11:56:54
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Louise

Bra skrivet. Fick mig en funderare.
"Du är snäll"
/kram

2008-03-04 @ 12:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0