Tid!

341127-93



Tekniken har på senare år förändrat rytmen i vår vardag totalt. Våra mobiltelefoner, kassetter, handdatorer, bärbara datorer och e-post uppmanar oss att ge upp all "dötid". En anledning till att vi uträttar så mycket är helt enkelt att vi har  möjlighet. Kanske är vi fångade i ett kretslopp av räkningar och inköp, aktiviteter till bristningsgränsen och prestationer, att vi inte ens är medvetna om att vi har blivet offer för våra egna ambitioner och önskemål. Här handlar det i grund och botten om ett val. Det är aldrig för sent att tänka om..



- Om människorna var överlägsna djuren, så skulle de ta bättre var på världen, sa Puh.
- det är sant sa jag.



Men genom århundradens lopp har människan utvecklat en mentalitet som skiljer henne från verklighetens värld, från de naturliga lagarna. Hon tänker för mycket, nöter ut sig och blir till slut slapp och svag. En sådan sinnesförfattning är ineffektiv, även i kombination med hög intelligens. Den flackar hit och dit, fram och tillbaka, och är oförmögen att koncentrera sig på vad den gör för ögonblicket. den kör nedför gatan i en snabb bil och tror  att den befinner sig i affären i färd med att kolla en shoppinglista. Och så undrar den varför händer det olyckor.


Skjut inte upp till imorgon vad du kan ha nöje av idag...




Detta är utdrag ur min lilla bok jag har i badet.....

Önskar alla min trevliga bloggvänner en fin vecka, var du än befinner dig.....

Kommentarer
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Tack för ännu en fin kommentar! Ja, jag tror att jag har ärvt den förmågan. Pappas kusin var ju skådis och sedomera författare i Sthlm. Hon har sagt till släkten att jag skulle göra något åt min förmåga... I januari sände jag ett manus till Norstedts förlag. Många av mina texter är ur det manuset. Förlaget kommer att höra av sig inom två månader. Antagen tror jag inte på, men då skickar jag mitt alster vidare.

Ha nu en bra vecka!
Kram/Ec

2008-02-18 @ 11:10:19
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Jag har oxå sett Onskan, det var mkt bra, men lite otäck också.
Men du visst är det lite skönt att skjuta upp vissa saker ibland...

2008-02-18 @ 11:45:30
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Mia

Jaa, jag är bara ledig onsdag den här veckan, så det blir helgjobb för mig också...avslutar med Nordman på lördag, då kan det bli lite jobbigt! :-)

2008-02-18 @ 12:14:52
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Intressanta tankar från boken.
Och ja, nog har tekniken förändrat våra liv och dagar.
Både positivt och negativt.
Bl.a. mobilen har nog ofta blivit ett stressmoment..att vara tillgänglig jämnt.
Fast datorn är jag väldigt glad över, fast det ibland spenderas lite mycket tid framför den ;-)
Önskar dig också en fin fortsatt dag och vecka.
Kram

2008-02-18 @ 12:58:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jo du så där ser det ut i verkligheten idag.. skrämmande det där.
Hoppas du får en fin dag i badet eller var du nu befinner dig:-)
Kramar

2008-02-18 @ 13:28:54
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: hjördis

Phu har så kloka komentarer, jag är en stor älskare av Nalle Phu......
Har tagit reda på en del i dag sedan vi kom hem efter helgen och nu ska jag inte göra så mycket mer. Hade fått en bok i brevlådan i fredax som jag ska ta mig an nu. Den heter "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" Den är skriven av Magdalena Graaf, hennes pappa är från Älvdalen och vi lite släkt på min mors sida....
Ha nu en fortsatt bra dag. Varm kram till dig från mig // Hjördis

2008-02-18 @ 14:08:39
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se
Postat av: britten

Jaha ! är det den du läser i badet....visst är det så . JAG tänkte på det idag att vi har egentligen inga riktiga måsten egentlig ...??? det här informationssamhället vi lever i håller på att ta livet av oss känner jag ...nä tacka vet jag att va i holmträsk det enda man funderar över om man har ved inne och om fåglarna har mat...kram kram..från vingliga snurriga britten

2008-02-18 @ 17:39:14
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Anna

Ja tid har vi ju alla samma tillgång till.
Något som jag brukar upprepa är "Jag har all den tid jag behöver" hm mmm inte alltid lätt att inse. Men egentligen är det ju en fråga om prioritering. Det är nyttigt att läsa sådana böcker ibland. :)

2008-02-18 @ 17:45:22
Postat av: Kerstin

Tack för de visdomsorden! Du må tro att jag kommenterat just detta med min omgivning, vissa har tyckt att jag är en bakåtsträvare...Nejdå, det är jag inte alls! Jag tycker bara att allting går till överdrift ibland och vi kommer för långt bort från vårt sanna väsen.Vi behöver återkoppla med vårt ursprung mer än vad vi gör idag anser jag.Vi ska styra teknologin - den ska inte styra oss in absurdum, det är min åsikt. Ha en skön tisdag! Stor kram Kerstin

2008-02-18 @ 22:21:42
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: britten

nä det snurrar kraftigt fortf tänkt ringa dig ,men det blev för sent...hoppas h värken går över fort fort...kanske vi hörs i morrn em...kram sov gott utan huvudvärk

2008-02-18 @ 22:44:50
Postat av: Maria

Tid är det enda vi har & gratis är det oxå man måste bara lära sig att använda den rätt.
Ha en härlig vecka.

2008-02-18 @ 23:50:01
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: annebelle

Undrar om det är den boken jag läste om i DN i dag...? Ska kolla upp den, verkar himla bra. Just att ha i badet, där passar förresten alla böcker.
:-)

2008-02-19 @ 15:53:56
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Soffie

Har oxå haft tankarna på tid idag.Verkar va en mycket bra bok du har i badet!

2008-02-19 @ 19:38:40
URL: http://soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0