Vad ett öga kan se../boktips



Du reser långa vägar
för att skåda sköna konstverk
gjorda av människohand.
Men du behöver blott öppna ögonen
och se dig omkring:
överallt skådar du sköna konstverk
som tusenfalt överträffar det
som skapats av människor.

Ja dessa gamla sjöbodar fångade upp mig ute på Käringsund, jag rusade
bara förbi först, för jag skulle ta bilder ut över havet när jag var där i förra veckan.
Men dessa enkla små skjul, de bara stod där, och tänk, vad vackert.

Kanske att jag är konstig, vem vet. Men visst är det ett lugn över skjulen.



En bok jag hade som nattlektyr under resan. Det är en sannskildring.

Redan när Sandra föddes var hennes mamma psykiskt sjuk. När Sandra
växer upp glider mamman allt djupare in i sin sjukdom och dessutom
alkoholmissbruk. Hon pantsätter Sandras saker för att ha råd med vin och
cigaretter. Det är Sandra som så gott hon kan ansvarar för hushållet medan
hennes mamma låser in sig i sitt rum och eldar upp brev och pratar med sig
själv. Ofta finns ingen mat i huset, de pengar går till mammans missbruk..
osv...
Maskrosungen är en gripande och självutlämnande berättelse om en flicka
som trots hårda förutsättningar växer upp till en stark, välutbildad kvinna.

Ett boktips nu i hängmattan,. lättläst och gripande som sagt...


Ute skiner solen, och bussarna strejkar, Så det blir att gå till jobbet.. Men jag får
vara glad att jag tycker om att gå..

Ha en underbart fin sommardag alla bloggvänner och ni som tittar in...

Kommentarer
Postat av: cilla

vilken underbar bild, du vet ju att jag trivs vid havet så såna bilder gör sig bra i mitt hjärta.hihi



boken låter som en bok där tårarna konstant rinner. Blir så fruktansvärt ledsen av såna böcker. Vi vet ju allt för väl att det inte är bara böcker sånt händer i det är även verklighet för många i vår värld

kram

2008-07-01 @ 10:48:03
Postat av: Inger Maryissa

Mysig dikt !

Jag tycker också det är något speciellt med dessa gamla sjöbodar, och även med gamla hus och torp osv.

På den plats i Norrland, som vår familj var på somrarna när jag var barn, så fanns det gamla sjöbodar, och även nedanför torpet vi bodde i.

Och jag brukade ofta sitta på bryggan vid sjöboden och filosofera och drömma på kvällarna.



Hoppas det inte blir alltför besvärligt idag som busstrejken har brutit ut.

Men kan tänka mig att det är jobbigt, och som du skrev hos mig att du får gå till jobbet idag.

Hoppas strejken inte blir alltför långvarig.



Stora kramar tillbaks.



2008-07-01 @ 14:06:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken fantastisk resa det blev med jobbet, vad härligt!

Ja du Inger, det finns så mycket vackert runt omkring oss, vi har bara lite lätt för att bli hemmablinda :-)

2008-07-01 @ 21:23:23
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

så fin dikt och ett jättebra boktips så här i sommartid.

Tack för kramen den behövdes idag.

Kram tillbaks!!!

2008-07-01 @ 23:08:37
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Maria

Jättefin och rofylld bild på sjöbodarna!



Du frågade om Ernst. Jo...det var sevärt. Han byggde ett väldigt fint trädäck som liksom svävade ut mot sjön! Det "gifte sig" fint med trädgården...hihihi!



Kram och tack för dina mysiga kommentarer hos mig....

2008-07-02 @ 06:51:53
URL: http://nightviolet.blogg.se/
Postat av: hjördis

Tack samma min vän. Angående våra presentar och blommor så firade vi tillsammanas med släkt & vänner att vi fyllt jämna år...

Ha en vacker solig och varm dag Kram // Hjördis

2008-07-02 @ 09:17:03
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma
Postat av: Ragnvi

Ljuvlig bild o bra boktips!

Kärringsund - tror att en del av Saltkråkan spelades in där! Eller hur?

2008-07-02 @ 11:50:43
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: britten

ja jag är mitt uppe i den miljön nu, och jag vet var du var när du var här,,,.....mannaminne ! känns det bekant ...kram

2008-07-02 @ 19:27:39
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: soffie

säger gonatt!!!

2008-07-02 @ 23:03:27
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Rut

Lugn vilar sjön...

Rofyllt motiv som gjort för att koppla av och inge frid för stressade människor eller att sitta länge och drömma.

Mitt inlägg igår kom bort av någon anledning minns inte heller vad jag skrev om.

Hoppas det går bra med den extra promenaden morgon och kväll, busstrejken ser ut dra ut på tiden och det är märkvärdigt lugnt på min gata.

Mitt barnbarn vägrar ta cykeln till jobbet och tar bilen istället.

Skickar en jättego kram !

2008-07-03 @ 14:33:38
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härliga semesterbilder, även om ett par var "halva" :-) allt såg mysigt ut...förutom träskorna....he he he! Tack för hjälpen med tusse

2008-08-07 @ 22:19:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0