En annan tid!

341127-85





De flesta av oss har växt upp i en värld som var helt annorlunda än den våra barn  lever i idag.

När jag var liten fick jag mat och kläder, kärlek och omsorg - i övrigt fick jag ofta klara mig själv, För bara en

generation sedan kunde barndomen beskrivas som en rad sysslolösa timmar, timmar då vi steg för steg fick

upptäcka världen på egen hand och sakta bli medvetna om dess skönhet och komplexitet. Under den processen

blev vi samtidigt medvetna om oss själva. Jag undrar: Ger vi våra barn den tid de behöver för att ta sig till den

subtila lärdomen av sådana  stunder i stillhet? Unnar vi dem den tid som krävs för att utveckla ett inre liv på

samma sätt som ett utåtriktat sådant.?


Ligga i diket
titta i taket
grässtrå i munnen.
Ligga i diket.

Tänka på intet
molla och sjunga
ögonen tunga
tänka på intet.

Vara allena
bara försvinna
borta i gräset
vara allena.




Många barn är överaktiverade idag, många hinner bara födas, så ska de på simskola och barntimma.osv  Sedan inrutat schema även utanför sitt skolarbete..
Det är säkert väldigt stimulerande och viktigt att barnen får pröva olika aktiviteter, men kanske behöver de
få lite egen tid att "bara få vara", upptäcka själva. Sätta igång sin egen fantasi..

Det går säkert inte heller att låta det vara som det var för.. för mycket  onda frestelser idag..

Vad tycker du??


En trevlig helg till er alla mina trevliga bloggvänner!!

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Min pappa har varit en bra morfar till mina barn.Han lät dem utforska saker på egen hand och skapa leksaker med händerna.När min äldsta son gick på dagis,det är 10 årsedan.Sa en fröken att M är så duktig att hitta på saker med det han finner ute,som kottar och pinnar.Jag tycker som du att många barn har alldeles för mycket aktivitetr när de kommer hem från skolan.Dessutom ska de hinna med så mycket annat också,som att vara med kompisar och göra läxor.
Jag tror att det är därför många barn och ungdomar mår dåligt,de hinner inte leva för att de har så mycket de ska hinna med och det skapar stress och ångest.
Kram Anna-Carin

2008-03-14 @ 12:43:25
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Det var ett intressant inlägg och jag håller fullständigt med dig. Jag säger inte att det var bättre förr, men det var lugnare. Barn fick vara barn, då vi växte upp. Man var inte van vid så mycket "prylar" och tekniska apparater samt dessa gräsliga faror som vi har runt omkring oss idag. Jag tänker på människor som gör övergrepp på barn, barn som ser hur pappa slår mamma osv. Jag tror att den äldre generationen (mina mor- och farföräldrar) hade mera tid åt sina barnbarn. Av dem lärde man sig mycket sådant som föräldrarna inte hann med. Tyvärr, jag säger tyvärr och kanske, är det så här att nysvenskar har en bättre syn på
att hålla ihop än vi har.Men jag är rädd att generalisera allt för mycket. Idag finns det så många typer av familjer i vårt samhälle. Undra på att våra barn blir klyvna.

Jag passar också på att önska dig en Trevlig Helg! Hoppas att regnet slutar här hos mig och solen tittar fram.

Sköt om dig! Stor Kram från mig till dig!/Ec

2008-03-14 @ 14:15:56
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: britten

Jag har bekanta som bokade in sina barn på babysim och " sjung " och sagostunder innan dom ens var födda !!!! Fullbokad almancka innan man ens är född ?
inte allt men mycket var bättre förr och att som jag fick göra växa upp med två generationer gav nog ännu lite mera tid åt barnen..du har så rätt i det du säger ( som Kaj Pollack brukar säga ) med det var väl ingen nyhet från mitt håll...kram och ha det bra nu med alla hallon

2008-03-14 @ 14:31:38
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Detta var mycket intressant.
Jag har ofta också tänkt på hur många barn idag säkert också är stressade då de ska hinna med så mycket, och hinner inte få tid att vara själva och upptäcka sig själva.
At få stunder att bara få vara.
När jag var barn hade jag också mycket tid att vara själv och upptäcka saker själv,
som t.ex. i den fina dikten.
Jag tror nog att dessa saker är jätte-viktiga för ett barn.
Naturligtvis olika aktiveiteter och stimulans är viktiga, men att få tid med sig själv är minst lika viktigt.
Stor Kram

2008-03-14 @ 14:58:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag precis som britten, känner folk som bokat in sina barn på babysim och babyaktiviteter innan de ens sett dagens ljus! Stackars barn säger jag bara...Jättebra att du belyser detta ämnet idag, det är viktigt att prata om! Det jag hela tiden undrat är: VARFÖR????
Vad beror det på att föräldrar gör så här? Är det mammorna som inte klarar vara själv med babyn på dagen eller vad? Har det månne gått prestige i detta också? Ju mer kurser och aktivitet desto bättre är man värd eller? Fattar bara inte detta för det är helt sjukt! Inte undra på att diagnosen hyperaktiv finns...
Tyckte det du skrev hos mig var bra sagt! Instämmer som vanligt i din tankegång, du är klok du! Jag önskar dig en trivsam helg och att du har det bra! Jättestor varm kram till dig uppskattade vän/Kerstin

2008-03-14 @ 15:01:44
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Pialotta

Vi kan inte jämföra då och nu.. inte över de senaste generationerna heller.. allt förändras hela tiden.. varför ja har man ögon/öron och övriga sinnen öppna så är det inte så svårt.. det finns massor som beror på det.. samhällets utveckling och teknikens under hamrar ju på hela tiden.
Jag ser skillnader från jag var barn, med en trygg uppväxt där jag oxså upptäckte så mycket på egen hand, tog ansvar redan som liten, då min lillbrossa är 6 år yngre och honom passade jag på, plus en massa annat.. En mycket lycklig bar/ungdomstid.
Så mina egna barn som jag uppfostrade själv så gott som efter skilsmässa. Jobbade skjortan av mig, slet med allt .. ungarna hos dagmamma och fritids, men de upptäckte oxså allvaret och tog ansvar.. hjälptes åt. Ingen lätt dans, men de har klarat allt så bra.
Så barnbarnen .. ännu så har allt gått bra 16 och 14 år gamla.. Rasmus.. hade hockey som sitt stora intresse från liten knatte till han var 15 .. riktigt duktig och kunde gå hur långt som helst inom ishockyn, men annat hägrade mer.. den där hobbyn tog en stor del av hans fritid. Tekniken påverkar visst och kompisar.. tryck på att vara på ett visst sätt, ha de de nyaste prylarna, se ut på ett visst sätt, mode.. Så den lilla snäckan på 14. En verkligt kreativ tjej med hästar och ridning (nu dressyr), men så mycket annat oxså som fotografering, teckning, målning och inte minst smink/mode.. kompisar och alltid lika mån om vännerna liksom familjen.
Nu har mina barnbarn lyckan eller turen att ha föräldrar som ställer upp i alla lägen för sina ungar.. inte påtvingade, men alldeles lagom.. hämtar, lämnar.. det där återspeglas på barnen, då de alltid ringer och meddelar sig vart de än är.. på fester eller annat. Hoppas, hoppas bara att det där står fast, men det kommer alltid tider.
Nä nu blev det här långt, men jag tror det är i grunden hur föräldrarna själva uppfostrar sina ungar och tilliten dessa emellan växer säkert sig fast mycket starkare och man litar på varann:-)
Bra tema du tog upp Inger, det här tål att diskuteras långe och ofta.. barnen är det allra finaste vi har.
Ha de nu så gott och dansa långsamt så du inte skadar vristerna:-)
Kramkram

2008-03-14 @ 17:34:34
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: maria

Tala inte på det!!! Hur många sönderstressade barn/ungdomar tror du jag tagit hand om på behandlingshemmet där jag jobbade!!!??
Överallt stressas de, i skolan, av tv, av reklam, av föräldrar, av kompisar, av tider tider tider hela tiden!!! Mina barn fick ha inplanerade tråkdagar ett tag för de var så aktiva i så många idrotter. Till slut så landade de i vilken sport de ville hålla på med, men sina tråkdagar ville de inte ta bort i alla fall..De tyckte det var skönt!!! Skönt att ha något att skylla på -Äh,det är mamma som har bestämt det, sa de till sina kompisar. och gärna för mig...skyll på mig...hihi!

Jag önskar dig en mysig fredagskväll. Jag är på så gott humör idag och hoppas du också är det! Kram!!!

2008-03-14 @ 17:53:15
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Har också tänkt på det, när jag var liten så fick jag gå en heldel till mina kompisar, ibland ingen att leka med, men då hittade man på saker endå. Nu ska det skjutsa hit och dit hela tiden och allt är så trååkigt. Jag tror vi hade bättre fantasi, för nu så påtvingas allt hela tiden av all reklam överallt.

2008-03-14 @ 18:27:57
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Barn är numera överstimulerade av curlingföräldrar är min åsikt....Hur vore det om dom fick lära sig
att ha långtråkigt.....jag tror knappt dom vet vad det betyder......
Kram
Margaretha

2008-03-14 @ 18:57:07
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Kommer till dig också för att önska en fortsatt trevlig kväll.
Och ja, jag mår lite bättre nu. Tack för omtanken.
Stor Kram

2008-03-14 @ 22:15:37
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Undrar....är det barnen eller föräldrarna som väljer alla dessa aktiviteter, ligger det nån sorts status i att ha mycket på gång? För det är ju inte billigt heller...
Inte är det konstigt om människan blir stressad redan som ung...tänk om dom fick lära sig uppskatta naturen, lugnet och stillheten i stället, det skulle nog många må bra av *L*

2008-03-15 @ 08:29:03
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Anna

Ja jag kan känna just det där att ligga i gräset och inte göra något.. så var det på min unga tid( galet längesedan). Vad härligt det var då. Hoppas någon liten unge kan känna så idag när allt ska gå så fort. Återhämtning när den är som bäst. På tal om bäst.. jag tycker du är bäst.. den här sortens inlägg är så berikande. Kram på dig som är så klok.

2008-03-15 @ 08:57:41
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Jasmina

Tack för kommentaren, alltid lika roligt att se att folk läser och dessutom kommenterar det man skrivit, jättekul :) Ja, den hunden är ju hur vacker som helst. Och dessutom väldig kärleksfull.

Ja, min mamma är helt underbar! Hon skriver väldigt fint och klokt tycker jag. Uppskattar allt hon gör och vi står varandra väldigt nära :)
Någon dag ska jag ta mig en srunda här på bloggen och se vad ni alla skriver om, vore intressant. Men har de stressigt nu :(

Du får ha en underbar dag!

2008-03-15 @ 12:59:29
URL: http://Saamuuelsson.blogg.se
Postat av: Pialotta

Dansen gick inget vidare .. Danny åkte, vilket i mitt tycke Karl-Petter skulle gjort, men det är skrällarnas tid så och i den stundande Melodifesten.. allt kan hända ingen går säker. Kanske är du ledig i kväll och följer med på resan:-)
Kram o ha en trevlig musikalisk kväll.

2008-03-15 @ 18:19:24
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0