Förlåta??

341127-107



För några veckor sedan ringde det på dörren. Jag kikade i dörrhålet, eftersom jag inte hade väntat mig besök. Det var en helt vanlig vardag. Vi brukar aldrig öppna dörren, så därför gjorde jag inte det idag heller..

Det var en välklädd man som stod och rotade i sin väska. Sedan ramlade denna folder ner i brevinkastet..
Jehovas Vittnen. Jag dömer inte ut någon religiös släkt eller någon människa. Det finns olika bra och mindre bra människor i alla lägen..

Hur bedömer man detta, som mamma var med om....

Det är knappt tjugo år sedan detta hände;

En vanlig vardag ringde det  på dörren hos mamma och pappa. Det var en trevlig, men envis dam, som ville komma in och prata. Mamma velade länge och väl. Men sedan fick hon komma in, De fikade och pratade och hade  vad jag förstår trevligt.. Hon återkom flera gånger, mamma tyckte det var både intressant, jobbigt och lite trevligt samtidigt.

En gång när hon kom och ville prata, så hade inte mamma tid, Hon hade andra gäster, och sa då att hon inte hade tid idag. Du får komma tillbaka en annan dag.. De hade alltså inga tider inplanerade för sina fika/prat/stunder.
Men hon blev kanske lite stött, mamma märkte inte så mycket då...

Damen skulle ut och resa, det hade hon berättat för mamma. Så hon fick ett jättefint vykort. Där det endast stod ett kapitel och vers ur bibeln, och något  bibelord. Tyvärr kommer jag inte ihåg det idag.
Mamma gick ju genast och tittade i sin bibel. Och i korta drag så gick det ut på att hon önskade  mamma allt ont,  och att hon skulle brinna i helvetet.. Detta blev ju en chock för mamma. Hon hade ju bara varit trevlig och tillmötetsgående alla gånger de hade träffats. Men sista gången hade hon inte tid.... Mamma behöll detta kort länge, så vi har alla sett detta vykort och läst vad hon skrev.. Det var hemskt, förfärligt, jag saknar ord för det....
Blir ledsen när jag tänker på det..

Det gick ytterligare en tid. Sedan kom hon och en yngre kvinna och ringde på dörren. Glada och ville komma in.
Hon skulle väl lära upp den nya kvinna, vad mamma förstod..

Men mamma blev ju först stum, sedan frågade hon: Hur har du mage att komma tillbaka, efter vykortet du skickat  hit. Hon hämtade vykortet och visade henne. Hon förnekade först, sedan sa hon förlåt.. Hur såg det ut till den nya eleven hon hade med sig, kan man undra..  Hennes namn stod oxå på kortet..
Vad jag förstod så fick hon sig en utskällning av min kära mor. Och  in kom de inte ...

Efter någon dag så kommer det ett stort fång med  med blommor till mamma, där hon bad om  förlåtelse...

 Men kan man förlåta detta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg, hur min kära mor gjorde med blommorna.. Men hon älskade blommor, så hon hade kanske inte hjärta att kasta dem.

Detta är helt sant. Har sett budskapet hon skickade till min älskade lilla mamma.
Varför undrade mamma, ända intill sin död.. 

Mamma tyckte mycket om att gå till Svenska kyrkan., och läsa i bibeln..

Tänker alltid på denna episod när jag ser dessa blanketter från Jehova....

Säger till sist. Detta var en person i denna sekt.. De flesta tror jag är jättefina människor. Jag dömer alltså inte ut alla som är med i Jehovas Vittnen..

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Aj aj aj, ingen trevlig historia det där! Jag kan spä på med ytterligare några till...Tyvärr finns det rötägg som utmärker sig och drar med sig hela församlingen ner i skiten...Jag behöver väl inte påminna någon om Knutby - pastorn och barnflickan, Kristi brud osv.
Såg att du också nosat på feng shui. Jag ska ha operation utrensning under våren. Är trött på sånt jag har liggande..Feng shui säger att om du inte använt något på ett år, så ska det bort! Svårt för mig som återanvänder saker och ting. Kläder, gamla tygstycken, gardiner och sånt blir tjusiga lapptäcken i slutänden, blomkrukor decoupagas och blir sprillans nya igen.Målar om och fniskar till, har nog lite svårt med biten att rensa bort...Det kan ju faktiskt vara bra att ha någon gång,hahaha! Trevlig fredag önskar jag dig, du fina bloggvän! Stor varm kram/Kerstin

2008-03-07 @ 12:51:32
URL: http://Tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Thomas

Naturligtvis så ska man inte dra alla över en kam. Dock är fanatism bland det farligaste som finns i vår värld.
Ha en trevlig helg.

2008-03-07 @ 12:55:43
URL: http://thomasdanielsson.blogspot.se
Postat av: maria

Ja, jag har på nära håll sett hur en fanatisk far från Jehova förstört hela livet för sin son. Samtidigt har jag en bloggvän som är Jehovas vittne och som är en "vanlig troende".....tror jag i alla fall.
Det finns nog mycket skit som gömmer sig bakom olika kristna inriktningar för att i deras namn kunna förtrycka och förnedra både barn och kvinnor!!! Och därmed rättfärdiga sitt beteende!!!
För ynkligt!!!

Du undrade om jag lurar alla...hahaha! Nej då, bara efterhängsna karlar och sådant du vet...hihihi! Jag KAN vara seriös också...ibland!

2008-03-07 @ 13:57:47
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: britten

Ja jag säger inget så har jag inget sagt ...du vet ju...kram och ha en fin helg nu

2008-03-07 @ 14:25:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: maria

Hihihi....ja liiiite härlig är jag allt...hahahaha!
Du också Inger!!!!

Ha en skön helg!!!

2008-03-07 @ 14:29:15
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Pialotta

Nej, döma ut ska man kanske inte, men jag var med om detta åtskilliga gånger under min uppväxt, då mamma var frissa i en liten byahåla på landet och där bodde Jehovas. Kunder till mamma på hennes salong.. de där häftena glömmer jag aldrig, de lämnade de alltid efter besök hos mamma på salongen.
jag öppnar aldrig min dörr för de där eller någon annan sekt heller.. var och en får ha sin tro, men att fullständigt pocka på människor tron de har gillar jag inte:-(
Framfusighet finns det gott om bland dessa oxså.
Som din lilla mamma blev behandlad.. ja jag finner inte ord.
Ha de nu så gott Inger o jobba med lätta handen:-)
Kramar

2008-03-07 @ 15:05:41
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Jag säger som Briten. Sedan tycker jag det är bra att du betonar att du inte dra alla över en kam, som det gärna är lätt att göra när man har varit med om en sådan här sak. Tycker synd om din mamma! Hon var bara vänlig, men den där gången hade hon ju andra gäster.

Jag är inte religiös på något sätt, men jag accepterar att varje människa ska få ha sin egen tro.

Trevlig Fredag!
Kram/Ec

2008-03-07 @ 15:29:32
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Anna

Ja du jag har erfarenheter som inte är särskilt trevliga heller vad gäller den kyrkan. Hos mig kommer dom inte över tröskeln.Tycker rent av inte alls om dom, milt uttryckt. Förfärligt gjort mot din snälla mamma.

2008-03-07 @ 16:16:27
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Margaretha

När jag nyss flyttat hemifrån och var tjugo år ringde det på dörren och "vittnet" satte en fot i dörrspringan och ville komma in....jag fick hota med att krossa foten innan hon drog sig tillbaka...läskigt.
Ja du , är alla Linköpingsbor lika trevliga som mina gäster igår så kan du sträcka på dig :)
Kram
Margaretha

2008-03-07 @ 17:30:16
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Kan tänka mig att din mamma blev chockad och ledsen över denna kvinnas beteende.
Din mamma hade ju varit så vänlig och snäll mot henne och låtit henne kommit flera gånger.
Och sedan få detta kort med med hänvisningar till dessa hemska saker.
Kan mycket väl förstå att blommorna som sedan kom inte betydde så mycket.
Ett ärligt förlåt hade ju varit bättre.
Eftersom denna kvinna först förnekade detta och bara sa förlåt p.g.a att hon blev ertappad...och framför eleven, så var ju inte ordet förlåt äkta.

Tyvärr en del människor i sekter kan bete sig ganska underligt, och ofta har jag undrat om de egentligen mår så bra....
men de vill nog inte erkänna det för sig själva, då de är så påverkade av denna tro.

Ha en fin fortsatt dag och helg.
Och stora kramar till dig.

2008-03-07 @ 17:56:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Önskar dig också en jätteskön helg! Lovar dig att du inte är ensam om att hålla i grejorna och ha svårt att rensa bort dem. Vi är fler än du tror....Ang mitt inlägg idag, visst har jag förståelse för människor med tungt bagage, det jag har svårt för är när de öser sin galla (läs frustration) över andra! När de är missunnsamma själar som inte gläder sig åt andras lycka, utan blir avundssjuka istället. När de förminskar andra för att höja sig själv, istället för att jobba med sin problematik...Som du förstår tog jag inte det ämnet bara rakt ur luften, utan det var en händelse som fick mig att gå igång...Du fina bloggvän får ha en trevlig fredagskväll/helg nu! Varm stor kram/Kerstin

2008-03-07 @ 18:30:41
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Louise

Just de´hade förträngt denna händelse. Öppna inte dörren för folk du inte känner....
Tyärr kan man tycka ..¨ Ja men sant. Man måste ju ta det säkra före något annat...
Min fina mormor bliv lurad så, usch obehagliga tanke och påminelse.

2008-03-07 @ 18:39:09
Postat av: Mia

Jamen, dom kan faktiskt vara väldigt "dömande"! Tyvärr...

2008-03-08 @ 12:27:09
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Kerstin

Är inne en jättesnabb sväng, ville passa på att säga hej och att önska dig en trevlig lördag! Varmaste kram du kära bloggvän!

2008-03-08 @ 14:33:46
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: soffie

Å fy vad läskiga människor det finns.
har haft hand om en del barn som är med där å de får ej va med på nåt "roligt" i skolan sånt som andra barn älskar typ jul å påskfirande födelsedagar mm.
hoppas du har en bra kväll:O)

2008-03-08 @ 21:19:38
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Cina

Ja kan ju säga påengång att dom släpper jag då rakt inte in!
Stackars din mamma!!
Kramen

2008-03-08 @ 22:28:43
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Kerstin

Trevligt att du tittade in! Ja ibland måste man få ligga lågt en stund och hämta andan...Sov så gott sen och vakna till en fin dag imorgon! Varma kramen till dig trevliga bloggvän/Kerstin!

2008-03-08 @ 22:28:44
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Det var många år sedan någon av dessa knackade på vår dörr..

2008-03-09 @ 09:32:10
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Mia

Tittar in och önskar dig en fin söndag! Kram!!!

2008-03-09 @ 09:48:22
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: cilla

Jag blir inte längre förvånad över sånt här. Men i alla fall tycker jag det är lika otrevlig varje gång det händer. Men som andra säger man ska väl inte dra alla över en kam, men ibland är det svårt
ha en bra dag

2008-03-09 @ 10:36:31
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: annebelle

Hoppas att din mamma kom över det, väldigt sårande att någon beter sig så. Men jag blir inte förvånad.

2008-03-09 @ 20:00:40
URL: http://annebelle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0