Syskon

Har ni funderat på hur olika syskon är, och hur olika de ofta blev uppfostrade. Den äldsta blev ofta hårdare hållen. I alla fall när jag var barn. Jag är äldst sedan kommer min syster efter 20 månader.

Det var ofta så att jag fick skulden, när vi hade gjort hyss. Syrran började att grina och gick undan. Men jag som var störst, skulle veta att göra rätt. Men vi hade ju hur roligt som helst ihop. Dels för att vi var töser, och så Jämngamla.

När jag hade fyllt 6 år så fick vi en lillebror, och då blev det ju hur kul som helst. Det var som om pappa  och mamma hade vunnit en miljon. Vi töser tyckte oxå det var kul. Ibland kunde jag få gå ut och gå med lillebror i barnvagnen. De får nog ingen 6-åring göra idag. Men det var inte samma faror då som idag.. Men bortskämd blev vår lillebror. Minst och sedan ända pojken. Och visst har vi haft otroligt roligt genom åren.

Sedan genom åren så var ju jag storasyster, det var jag som skulle hjälpa mamma med att göra små ärenden. Det har hela tiden varit större krav på mig. När man sedan skulle ut på kvällarna och dansa och frigöra sig, så var det större kontroll på mig.  Jag har genom åren fått lyda, göra som mamma och pappa sa att man skulle göra.. Syrran och brorsan blev mycket friare i sin ungdom. Mer frihet, vågade göra  mer som de ville. Mer uppkäftiga, lånar pengar utan betala tillbaka.

Dit jag vill komma är att i en syskongrupp, blir det ofta alltid det äldsta barnet som tar ansvar även när föräldrarna blir gamla och behöver hjälp och stöd. De yngre syskonen litar ofta till att det äldsta barnet tar hand om sina föräldrar mera,

Tycker nog att föräldrarna oxå kräver mera av den som är äldst. FÖRSTÅS INTE I ALLA FALL.........

För några veckor sedan var även det här uppe i Karlavagnen, Och det var flera som tyckte som jag.

Hur var det för dig?


Kommentarer
Postat av: britten

ja vi har ju diskuterat detta du och jag och jag könner igen mig på pricken i det du beskriver trots att jag är ett mellan barn ..undrar varför ?...ha det gott nu gissar jag rätt är du väl på hallon i ´helgen ...kram

2008-11-14 @ 17:39:38
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Oj, så mysiga foton på dig och dina syskon.

Så söta ni är.



Jo, det stämmer nog att den äldsta i syskonskarar oftast åtminstone förr, blev mest hårt hållen.

Känner igen detta....och man skulle ju vara ett föredöme för sina yngre syskon...

Och mina ymgre syskon fick lite friare uppfostran när de blev äldre, än vad jag fick.

Det förväntades t.ex. inte att de behövde vara lika aktiva i kyrkan som jag var,

och de var lite friare, och fick göra fler saker än vad jag fick.



Kan tänka mig att ni systrar hade mycket roligt tillsammans då det inte var så stor skillnad i ålder mellan er.

Och att det var kul att ta hand om lillebrorsan och gå ut med honom i barnvagnen.

Nej nu skulla nog inga 6-åringar få göra det, men som du skrev så var det inte samma faror då som idag.

Jag fick också börja att se efter mina yngre syskon i den åldern.



Jo, jag känner igen mycket i det du berättar.

Kramar

2008-11-14 @ 22:11:41
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jag håller med dig i det där.. Jag är oxså äldst av tre syskon.. två lillebröder har jag. Det är alltid jag som fått göra nästan allt och tagit ansvar.

Min nästyngste brossa kom efter jag fyllt 6 och min lillbrossa är sladdbarn.. så du kan ju bara tänka dig.. är det så konstigt att det är jag som drar på mig hjälpredekläderna.. nej då:-)

Ha de så fint o trevlig helg Kram

2008-11-15 @ 01:35:33
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Mia

De yngre syskonen tar nog lärdom av den äldre, ser vad dom vågar göra och inte..den äldre har ju redan tagit smällen... :-) De små rackarna...

2008-11-15 @ 06:27:31
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Maria

Du får själv ha en skönt helg! Underbara foton, jag blir nostalgisk.

2008-11-15 @ 09:37:30
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: soffie

men å vilken fin syskomskara.

Tror mer att det va så förr för jag märker ingen skillnad nu förtiden,

jag hoppas du får en härlig lördag,här har solen tittat fram så jag ska ut på en härlig promenad.

2008-11-15 @ 09:53:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Margaretha

För min del har jag inte glädjen att ha något syskon utan är enda barnet.....

Det har inte alltid varit så lätt ..även om jag har världens snällaste föräldrar så har jag saknat någon att "mäta mina krafter" med...du vet...bråka så där som syskon gör..

Jag var väldigt blyg och försiktig i min uppväxt... Det var inte förrän jag fick mitt första riktiga jobb vid 18 år som jag fick självkänsla.

Sen nu när föräldrarna börjar bli gamla så är ansvaret ganska tungt att bära...

Ha en fin helg

Kram

Margaretha

2008-11-15 @ 11:40:48
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: britten

heeeeeeej

Hur har du det ? ...funderar över ditt inlägg igen...undrar vad det är som gör att det blir som det blir i en syskonskara...i vårat fall så tror jag att när min brot som är äldst kom så var det så stor och nytt både för mor och far och farföräldrarna som bodde på gården, sen när jag kom så var det inte lika märkvärdigt och jag togs lite förgiven utan att det var nåt illa menat ( menar jag) sen kom lilla syster efter 7 år och då var ju dte en fantastisk händelse...tror att det kan bero lite på ålder också...jag har i alla fall alltid kännt att jag har varit den som fått ta ansvaret...på både gott och ont....nu ska jag bada min trötta värkande kropp..kan undra vad du ska göra..hoppas vi kan ses nu när vi bestämt...KRAM

2008-11-15 @ 16:13:29
Postat av: Mia

Ha det så gott du också, Inger....även om du är ensam hemma...ibland kan det nästan vara skönt! L

2008-11-15 @ 18:35:09
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0