En tur till stan



Vi gjorde ett besök på Nationalmuseet. Där de har haft en utställning om  att "Lura Ögat"
Varje verk är skapat för att bedra. Men inte för att förnedra eller håna. Tvärtom. 

Från fem seklers bländverk.

Bländverkens roll är att överraska och lekfullt sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet.
Det handlade om bildseende och om konstens möjligheter.

Tro dina ögon. det blir roligast så.
Så sant, det var verkligen sevärt.


"Den moderna människan tycker om en lögn.
Men den behöver inte vara för stor.
Den bör vara tillräckligt liten,
Så att även om man innerst inne vet att den inte är sann.
Så kan man ändå intala sig att tro att den inte är falsk..

Många av oss har uppleft en angenäm vakendröm,
och dåraktigt hållit fast vid illusionen,
även om vi vet att den inte var livet."

Citat av Clarence Darrow 1893





utanför museet  simmade en massa svanar i kylan.


Det  är tur att man inte är svan när det är såå kallt.


Solen håller på att gå ner bortom Nybroviken och  Nordiska museet. Vi skyndar oss fram  och bort över Stureplan och då är det redan mörkt. Ingen idé att visa några bilder. Vi skyndar på i kylan, på Hötorget står de i inplastade tält och säljer sina varor. Det såg inte kul ut i kylan. Ingen vill stanna och handla. Vi skyndar oss hem. Här är det varmt och skönt, Tänk så bra vi har det,  slippa vara ute i denna kyla. Tankarna går till alla de som ingen varm bostad har. Känner stor tacksamhet att jag har det så bra. Jag önskar att jag kunde göra underverk genom att knäppa md fingrarna och vips så har alla bostad, mat och kläder. Men så fungerar det ju tyvärr inte.


Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Kanske med att lägga en slant i bössan.

Kommentarer
Postat av: Ewacarin

Hej! Tack för en rar kommentar på min sida. Har verkligen drabbats av snuva + hosta, men ingen feber. Jag var så eländig igår, men jag är betydligt bättre idag. Skönt!

Fint inlägg med vackra bilder från "min stad i hjärtat" och liksom du försöker jag lägga en slant i någons mössa när jag går förbi någon på gatan. Det är gott att göra någonting för någon i alla fall. Sedan brukar jag tänka hur bra jag har det som har hem, mat någon som tycker om mig och mina två katter som inte klarar sig utan mig. Jag räddade dem. De bodde i ett otrevligt hem. De är världens snällaste. De är mer hundar än katter.

Ha en bra dag min vän och hälsa R./

Kram



2009-01-08 @ 11:58:39
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Tack snälla för din goa kommentar hos mig, jag blir alltid så glad.

Utställningen på Nationalmuseet verkar mycket intressant,

och verkar vara sådant jag själv gillar och tycker är intressant.

Och intressant citat av Clarence Darrow.



Ja, det är nog tur att man inte är svan när det är så här kallt.

Det är otroligt hur dessa fåglar klarar av att vara i det kalla vattnet...brr...

Jo, nog har det varit kallt och jag tror att man känner av kylan mera här eftersom luften är fuktig p.g.a mycket vatten som finns här i Stockholm.



Ja, de hemlösa har en ännu mera jobbig tid nu i kylan.

Det känns så tråkigt att det ska behöva finnas människor här i Sverige som inte har någonstans att ta vägen, speciellt nu på vintern.



Kram

2009-01-08 @ 13:53:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Visst har vi det bra egentligen på så många sätt och vis.. nu är det kallt och de där uteliggarna.. ja du brrrrrrrrrrrrrrrrr va kallt stackare.

Intressant ditt muséebesök verkar:-)

Inplastat på torget är det här oxså nu, men vilket ståhej det varit för det där i vår stad.. det måste ju finnas någon öppning.. ja alltså en riktig öppning enligt lagen här.. fy vad kallt att stå på torget nu.. vill inte byta för allt smör i Småland..

Kram på dig min vän i viken;-)

2009-01-08 @ 16:25:29
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: britten

mmm jag gillade också utställningne..och jag gillar MYCKET det du säger..jag ömmar särskilt för alla som inte har ett egfet litet krypin...kram goa..

2009-01-08 @ 16:40:14
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anna

Men så intressant..kanske jag borde ta en titt och se om jag tror vad jag ser..jag ska upp till Stlm nästa vecka..

2009-01-08 @ 16:55:01
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Anna

Aha...försent då..men men jag ser nog alltid något som jag tror är en hägring i huvudstaden..där brukar man råka på allt möjligt.

2009-01-08 @ 18:20:34
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: soffie

men å vilken utställning,va cool den bilden är du visar,

dikten är jättefin å bilderna från Stockholm med,

ha en bra kväll imorrn är det fredag å helg igen:O)

2009-01-08 @ 18:44:03
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lill

Så rätt Du har i detta med att vi inte kan hjälpa alla.....men förhoppningsvis någon.

Ja vi har det bra....men vi har haft det bättre oxå, så nu kan vi börja märka hur det är att leva med mindre pengar.

Trotts detta önskar jag Dig en fin torsdags kväll

Kramen kommer -------> här

2009-01-08 @ 19:08:22
URL: http://virrpannans.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag hörde att ni hade kallt i morse. Pratade med min Anna.

Vi bor i skogen och jag lägger alltid ut bröd och annat till fåglarna. Min mamma sa alltid att "skatan är också hungrig".

Här är +grader och såphalt.

Kramaria!

2009-01-08 @ 19:13:48
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: Maria

Oj vad det var länge sedan jag var på ett museum.

Ja ni verkar ha det skönt när ni strosar omkring.

Precis som du skriver har vi mycket att vara tacksamma för tyvärr glömmer vi det rätt ofta.

Kram

2009-01-08 @ 19:30:25
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: Thalina

Låter som en intressant dag och man ska vara glad för att man har ett hem att komma till.Det finns mycket att vara glad över fast oftast tar vi det för självklart.Kram från en riktig gnällfia THALINA

2009-01-08 @ 19:37:20
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig i vinterkylan! Nej, idag har här varit på nollan men blåst rejält igen! Men jag har intagit ryggläge mest hela dagen - förkyld.

Och ja, man ska vara tacksam för det lilla man har! Finns alltid dom som har mindre!

Kramen!

Ragnvi

2009-01-08 @ 19:57:55
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: annette

Skall till Stockholm imorgon, hinner nog tyvärr inte med den utställningen, låter väldigt intressant annars, ja Du har rätt i detta att en kan inte hjälpa alla, men vi kan alla göra någonting, brukar tänka på det ganska ofta.

Dagpendlade till Stockholm och arbetade på KS under ett års tid för flera år sedan, tåget kom in strax efter sju om jag minns rätt och då kom ofta ett antal uteliggare ofta in på centralen för att värma sig, tyckte det var så tragiskt att se dessa människor som inte hade någonstans att ta vägen, alla är faktiskt inte heller missbrukare utan hamnat i den situationen av helt andra orsaker, så vi skall vara tacksamma vi som har tak över huvudet och ibland försöka göra en liten sak för de som inte har det.

Så tänkvärt av Dej att skriva några rader om det!



Kram //annette

2009-01-08 @ 21:13:08
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Kollar bara nu, skrev kommentar för en stund sedan, syns inte!



Kram //annette

2009-01-08 @ 21:20:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lena

Så fina bilder och trevlig läsning! Så blev ditt öga lurat?



Så sant så det du skriver om att Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.



God natt på dig! :)

2009-01-09 @ 00:48:28
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Rut

Verkar intressant, inte någon särdeles museivän gillar mera exterierör men när det är kallt ute är det skönt att komma inomhus. Men vissa utställningar som de på Waldemarsudde har jag sett många av.

De hemlösa har det kärvt i dessa dagar, jag ber allitd en bön för dem innan jag lägger mej till vad nytta det hava må.

En kram från mej.

2009-01-09 @ 09:32:18
URL: http://rut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0