Alltid första helgen i juli



Det är en lite annorlunda festival, som vi brukar besöka.



Många kommer i sina båtar, de kommer ofta på rad i Mälaren och ankrar till vid Stallarholmen, dessa festivaldagar.



Här sitter några och äter på bryggan. Det var en härlig dag, lagom varmt, men regnet hängde i luften. Men vi klarade oss utan paraply.


En liten del av lägret, det var mera i år, det var över 100 besökande vikingar.



Det var mycket att titta på  både hantverk och underhållning såsom teater mm



I den här båten kom E-Type, men av hänsyn, så vill inte lägga ut honom på bild.


Här var det mycket smidesarbete.


Fina ljusstakar 
 


Krokar med huvud som en älg, de kostade 250 kronor st. Men jättefina-


och andra krokar och skedar. Fint hantverk.


och den lilla geten var så söt.


Hmm och en riktig fräckis.


En massa lekar från Vikingatiden.

Ja det var hur mycket som helst att vila ögonen på. Det fanns även mat att köpa, vi åt vildsvin, bulgur och rotfrukter, varmrökt lax även det med bulgur och rotfrukter.


Ja det var bara en bråkdel av festivalen.


Senare när vi kom hem till stugan hade vi jakt på "mördarsniglar" som har ätit upp v¨år persilja och alla Dahlior, som jag har satt i flera omgångar, kunde inte förstå varför Dahlian var så konstig. Men fick svaret nu. Inte kul, de är ju så äckliga.
Har hört att salt, öl eller ättika är bra, vet någon vad som är bäst..Tacksam för tips!

Ha en fin vecka, utan mördarsniglar kära bloggisar.


Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Jisses vad roligt att få följa dig på festivalen! Sen Ditte kom in i våra liv blir det så lite med utflykter för vår del...suck!

Mördarsniglar är jag än så länge förskonad ifrån, men har väl läst nånstans att en burk med öl lockar till sig dom o så druknar dom...eller?

Kramen!

Ragnvi

2009-07-06 @ 08:13:54
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anonym

hallå där....men va roligt du har haft...jättetrevliga bilder...för ett par år sedan var vi på nåt liknand ei Mariefred ?...tack söta du för dina alltid så gulliga och rara kommentarer hos mig...jag blir alldeles varm inombord av det du skriver...som du såg så lägger jag inte ut några kommentarer ...kanske går det lite fortare och bättre då mitt bredband...kram kram idag åker B och jag blir solokvist...

2009-07-06 @ 08:40:12
Postat av: Britten

det var jag som glömde namnet

2009-07-06 @ 08:40:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Så härligt annorlunda med vikingafestis.. här i våra krokar har vi oxså något liknande vid Glimminge hus..

Det där med mördarsniglar är ett gissel för dom som blir drabbade.. ingen aning hur man behandlar dessa gäster.. men att klippa sönder dom har jag hört ska hjälpa i alla fall den det berör;-)

Ha de gott.. idag en aning molnigare, men verkar som det är samma klibbiga dag annars.. jag gillar inte det.. att vara i city är ingen höjdare..

Nej, nu ska jag pedala till mamma snart.. måste kolla upp tvättiden bl.a.. Hon var inte alls bra igår när hon var md oss i Åhus.. riktigt dålig..det var så både jag och min dotter blev riktigt rädda.. ett himla jobb för mannen och mig att få henne till bilen .. men när vi var framme hos henne så pinnade hon på bra (det ösregnade)..

Ja du min Rasmus är en riktig ögonsten för mig (något visst med första barnbarnet) och en riktig snygging:-)

Kram till dig... alltid

2009-07-06 @ 11:04:24
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: marma

Jag vill också på vikingafestival, har velat i flera år men inte fått möjlighet än. Det blir nog såsmåningom. Smidessakerna och hantverket var verkligen vackert.

Mördarsniglarna - man ska ju klippa dem mitt itu sägs det. Jag skulle inte klara det men jag har också hört att man kan fånga dom och lägga in i frysen så dör dom. Saltet tror jag inte på för det försökte vi i Danmark en gång men utan succé.

Kramar/marma

2009-07-06 @ 13:00:13
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: annette

Vikingfestival skulle jag vilja vara på, inte som åskådare utan delta i det hela, skulle nog passat mej att leva på den tiden tror jag, känner mej så hemma i den miljön, kanske har levt ett tidigare liv där, så finat att få se allt hantverk, förstår vilket jobb för att tillverka dessa saker.

Hoppas Du har det bra i övrigt!



Kramar!

annette

2009-07-06 @ 20:22:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Vad spännande med en sådan festival. Kul...

många fina saker också.

Kram Ingrid

2009-07-06 @ 20:54:34
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anna susar in

Men så kul..jag hörde ett inslag på Radion om detta härliga vikingaslag..men du..visst är väl getter så galet fina o söta..kul att du gillar dem oxå..fina grejer du..smide och vikningatid..jag får lite Gotlandskänlsa nästan av dina bilder..

2009-07-06 @ 20:59:13
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: cilla

Ska du fånga mördar sniglar ska du göra det riktigt tidigt på morgonen det är då de trivs som bäst. Du kan gräva ner en djup burk som du har lite öl i, burkens öppning ska vara precis jämsides med jorden så de kan trilla ner, dom drar sig gärna till ölet är burken djup kan de inte komma upp igen men sen måste du klippa dem mitt itu, det där andra det tror jag inte på.



Va mysigt med en sådan festival, ovanlig och mysig.



Stor sommar kram till dig

2009-07-06 @ 22:50:18
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: soffie

å vilken underbar helg i Vikingarnas tecken du haft va fina saker de gjorde då,

ha en härlig vecka å hoppas solen tittar farm på dej,

kram

2009-07-06 @ 23:09:48
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så fint att få se hur de levde förr i tiden och alla saker de hade gjort var imponerande.

Mördarsniglar har vi klarat oss från hittills.Ha det gott kram Thalina

2009-07-07 @ 09:53:05
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Louise

Har varit med på denna festival ett år. mmm minns att det luktade så gott överallt.

/kram

2009-07-07 @ 12:46:12
Postat av: Inger Maryissa

Verkar vara en annorlunda och trevlig festival.

Och jätte-mysiga foton därifrån.

Kan tänka mig att ni hade en trevlig dag och skönt att vädret var någorlunda bra.



Oj, vad jobbigt det är med dessa mördarsniglar, som antagligen dessutom trivs bra i detta väder med regn då och då.

Och ja, dessa djur är jätte-äckliga.

Kommer ihåg när mamma och jag var på promenader

och det var massor av dessa sniglar på de små vägarna,

och det var inte roligt att gå med rullatorn där.

Hoppas ni får bort dessa djur på något sätt.

Stor Kram

2009-07-07 @ 15:49:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Cina

Ohhh vilken härlig helg ser så mysigt ut!



Ja du dessa hemska mördarsniglar är för äckliga!



MEN HÄLL SALT PÅ DOM SÅ DÖR DOM!!!!

Det har min bror gjort med gott resultat!



Kramen

2009-07-07 @ 19:01:25
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0