Tjejvåldet har ökat kraftigt!

Antalet kvinnor som misstänks för misshandel har fördubblats under 2000-talet. Mest slåss de 15-åriga flickorna."Det är bara en tidsfråga innan ett tjejgäng dödar någon".

 Det läste  jag  i vår lokaltidning. Det är verkligen skrämmande.
Kan det vara jämställdhetens baksida.

Att slåss är ett rop på hjälp, det är tragiskt att det behöver gå så långt.

Slätar vuxenvärlden över allvaret med tjejvåld. Pojkar slåss - flickor tjafsar. En skev verklighetsbild.
Visserligen orsakar killbråk för det mesta värre fysiska skador, men tjejgäng slår och kränker ofta sina offer mer, enligt Citypolisens ungdomsrotel.

Ett uttalande från en 19-årig tjej

"Jag tryckte ner och misshandlade allt och alla för att må bättre själv "!



Det är förfärligt att flickor tillåts att må dåligt så länge innan åtgärder sätts in.

Jag kan vara naiv, men jag tror att många skulle behöva komma ut mera i naturen och komma ifrån asfalt, betong och mycket chattande kring datorn, Där det många gånger trappas upp, sen möts de ute och gör upp, ex. som i denna artikel på en perrong i Södra Stockholm.

Denna bukett  med mina favoritblommor, ger jag till den 19-åriga tjejen som blev misshandlad, och hoppas att du klarar dig och att livet blir bra för dig.

Det är svårt att sova gott
när huvudkudden är fullproppad
med problem.

Tänk om man kunde komma på en patent för att inget våld eller misshandel  skulle få förekomma. Då vore jag nog rik.

Viktigt att vi pratar med barn och unga om att allt i livet är inte roligt och en dans på rosor, livet går upp och ner. Men  många orkar eller har inte tid att prata med sina ungdomar innan de hamnar snett. Så sorgligt,  att ett ungt liv blir förstört bara kanske för att någon säger något tokigt till en annan.

Jag efterlyser ämnen som empati och psykologi redan i grundskolan.  Upp till kamp för det.
Det hjälper ju förstås inte allt och alla, men kanske att  iaf någon eller några tänker till, en gång till innan de slår.

VAD TROR DU ?

Livsglädjen - att välja livet.

Finn glädjen i ditt liv
och du kommer att finna livet.

Livsglädje, humor och skratt skapar psykiskt och fysiskt välmående och förlänger livet. Det är ju numera vetenskapligt bevisat - är med andra ord livsviktigt !

Genom att släppa in  mer glädje, lust och kärlek i ditt liv får du automatiskt ännu mera.

Glädjen behöver inte vara någon euforisk "tivoliglädje" utan kan vara en stilla, inre tillfredsställelse. Känslan av att vara belåten, harmonisk och allmänt glad. Släpp fram livsglädjens källa - för den är oändlig.

Väljs livsglädjen. - Jag vet, inte alltid lätt-  Men jag försöker varje dag. Ibland lyckas jag. Ibland ramlar jag ner. Detta är en livsuppgift för mig att försöka finna min livsglädje. Det hjälper mig att skriva om det, men det kanske du redan har anat.

Jag önskar även dig lycka till med din livsglädje! 

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Oj, vilka mysiga minnen du väckte hos mig med din kommentar hos mig.

Och ja, jag minns att det fanns en massa liljekonvaljer i Bergabacken.

Och alla underbara och mångfald av blommor som fanns på slänten och omkring Bäcken.

Just nu kom jag också ihåg att där växte stora fina Bulleblomster,

och vi älskade att plocka dessa vackra gula blommor.

Så kul att minnas mera av vår barndoms idylliska lekplats.



Ja, det är verkligen trist att antalet kvinnor som misstänks för misshandel har ökat.

Och att oftast det är flickor i tonåren.

Jo, att slåss är nog ett rop på hjälp att något fattas,

men trist att det ska behöva gå så långt som till våld.



Ja, jag tror också att många skulle må bättre om de fick komma ut i naturen mera

och kanske också att få vara mera nära djur och kanske få ta hand om dem

Jag tror att det mildrar en orolig själ.



Underbar bukett du har här med gullvivorna...de är mina favoritblommor också.



Jo det att lära sig empati är så viktigt för det är ju något barnen lär sig av omgivningen.

Och jag tror att det måste först och främst komma hemifrån,

men att även i skolan det fortsätts att prata om dessa saker.



Intressant inlägg och stor kram till din min Majelds-kompis.

2009-05-08 @ 14:00:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lena

Nej, du är inte alls naiv. Ungdomen behöver vara ute i naturen mer. Få mer kärlek och omtanke från oss vuxna. Vi måste börja bry oss mer. Bry oss i allt. Vi måste börja vara 'pain in the ass'.

Men vilken vuxen ska börja? Vilken vågar? Jag brukar säga till om jag ser ungdomar på gatan göra fel, typ förstöra eller mobba osv. En vacker dag åker jag nog på stryk för att jag är vuxen och tycker till.



Som sagt....det är nog inte ungdomen det handlar om utan om vuxna. Vi vuxna måste börja ta till hårdhanskar och bry oss. Och då menar jag ALLA.



Bra inlägg. Ett stort debatt-ämne.



Ha en härlig helg! :)

Kramar

2009-05-08 @ 15:03:57
URL: http://celena.blogg.se/
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Håller verkligen med dig i dina åsikter i ditt inlägg och det är bra att någon tar upp sådant här på bloggen. Du är inte alls naiv. Barn och ungdomar tar efter oss vuxna och jag tycker det inte enbart ska vara skolan som bör lära dem vett och ettikett utan föräldrarna bör ha ett visst föräldraransvar och bry sig om och höra på de unga. Det finns annat att göra än titta på teve som ofta visar våld och elände. Varje familj borde ta sig tid att äta ett mål per dag.

Trevlig Helg trots att du ska jobba och hälsa R!

Kram/Ec

2009-05-08 @ 17:30:46
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: soffie

Mycket bra inlägg,

läskigt är det,

ha en bra kväll,

2009-05-08 @ 17:33:49
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: britten

nä naiv----aldrig ..jag tror percis som du att djur och natúr kan göra underverk..och barn MÅSTE få med sig empati hemifrån....Mycket bra och viktigt tänkt INGER...kram

2009-05-08 @ 21:16:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Louise

Mkt bra/fint inlägg

;-)

2009-05-08 @ 22:17:19
Postat av: Ragnvi

Godmorgon o tack för dina goa rader hos mig!

Så sorgligt att läsa ditt inlägg...missförstå mig inte...sorgligt med allt våld menar jag! Ditt inlägg är jättebra! Varför ökar våldet hela tiden...fattar inte...

Kramen!

Ragnvi

2009-05-09 @ 05:13:15
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: hjördis

Ja du varför ökar bara våldet hela tiden, det är skrämmande med allt våld, vart är världen på väg....

Ha en bra helg här blir det klackarna i taket i kväll, vi ska nämligen på dans...

Kramen till dig // Hjördis

2009-05-09 @ 10:09:58
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma
Postat av: vivan

Ja, jag säger detsamma som föregående blogg...varför har våldet trappats upp så!!

Kanonbra inlägg du gjort!Kramen!

2009-05-09 @ 18:26:19
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: soffies

kramelikram

2009-05-09 @ 19:51:45
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Att välja livsglädje, det är en kamp varje dag...men det går att lära sig kämpa den kampen...

2009-05-10 @ 10:16:47
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Sussi

Det är hemskt var samhället är på väg..

Förr behövde man inte oroa sig på samma sätt som nu. Nu kan man inte göra nåt utan att vara rädd för att man ska bli misshandlad eller våldtagen.



Ha en fin kväll

Kramisar

2009-05-10 @ 20:16:30
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0