Flygvapenmuseét och lite fniss!


När vi var nere i Linköping i mitten på september gjorde vi ett besök
på det nyrenoverade flygvapenmuseét.


Där finns det mycket både gamla och lite nyare plan.





Bland andra gamla "Tummelisa" tänk att de kunde flyga med dessa plan.



De hade även på våningen över lite nostalgi från "kalla kriget"


Kommer ni ihåg hur det såg ut  på 50-talet,.


Ingen TV ännu här.



Askkoppen mitt på bordet,



Sedan ljuva 60-tal.



Nu var TV:n kommen i var mans hem.




Visst kommer man ihåg de olika rummen och köken.



Kommer ni ihåg U-båtskränkningen. Vilket ståhej.


Sedan dessa taklampor som var som stora helikoptrar.


Ja tänk vad det har ändrat sig genom åren. Det var verkligen kul att gå
och titta på allt detta. Det blev en riktig nostalgitripp.

Ja det finns mycket att berätta därifrån som man minns så väl. Bl a planet
Catalina som störtade i havet, fanns en inspelad berättelse därifrån.
Jag ska inte tjata mera om detta nu, har ni vägarna förbi så gå dit.


Till sist lite fniss:

Stadsbon till bonden:
-Vad är det som hänger på väggen?
-Högaffeln.
-Oj då! Jag visste inte att korna åt med gaffel.

En liten pojke står och tittar sorgset vid kanten
av Svartån, och en äldre kvinna stannar och frågar:
-Varför ser du så ledsen ut?
-En kille kastade i min smörgås.
-Var det med flit?
-Nej med ost!


Önskar er alla bloggvänner en fin helg. 




Kommentarer
Postat av: Mia

Skrattar gott åt både dina historier och minnena som poppar upp från alla dessa årtionden...nog minns man L

Kram på dig!

2011-10-06 @ 20:30:40
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

va trevligt att gå runt där bland alla flygplan och att kolla in de olika vardagsrummen häftigt, hihi va roliga historier, kramen

2011-10-06 @ 21:46:22
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anna ..smyger in

Heeeej Inger..du jag hörde ett inslag på radion i somras om detta museum..det verkar ju helhärligt..så roligt att få lite bilder till min upplevelse på garden när jag hörde reportaget..:)

2011-10-06 @ 22:11:49
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Min pappa jobbade på Saab i Linköping och på ett annat företag innan där de gjorde bl.a. flygvapenplan

kommer just nu inte ihåg vad det hette

men tror att det låg på Malmslätt

fina foton och nog känner man igen hur det såg ut på 50-talet

fantastisk nostalgi du bjuder på....tack...

och även från 60-talet och framåt...

ja mycket verkligen ändrar sig genom åren

kram

2011-10-06 @ 22:58:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för dina rara ord hos mig!

Önskar dig också en härlig helg! Tror mig läsa på FB kanske att dina barn skulle komma till er!

Linköping...har svenat förbi där i bil en gång...men nog minns jag ett o annat från årtiondena som gått!

Kramen!

Ragnvi

2011-10-08 @ 07:17:15
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: cilla

otroligt kul att få gå omkring så där o jämföra på plats, men nog tycker jag att 50 talet ser mysigt ut.

2011-10-10 @ 22:26:58
URL: http://cillirill.blogg.se/cillnius
Postat av: stefan

vad skojigt. måste åka dit..kram

2011-10-11 @ 22:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0